College van Montferland uit elkaar

Op maandag 6 februari 2023 zijn alle fractievoorzitters uitgenodigd voor een extra presidium door burgemeester Harry de Vries. In het presidium van de gemeente Montferland hebben de fractievoorzitters van alle partijen zitting onder leiding van de voorzitter van de raad, de burgemeester.

Bestuurlijke crisis

Burgemeester de Vries heeft kenbaar gemaakt dat er sprake is van een bestuurlijke crisis in het college van de gemeente Montferland.

Twee wethouders, ebben het vertrouwen opgezegd in een andere wethouder. Een verzoek vanuit de wethouder om een bemiddelingspoging te gaan starten is geweigerd. Hoewel dit een interne college gelegenheid is, heeft dit wel gevolgen voor de bestuurbaarheid van de gemeente. Burgemeester de Vries maakt zich dan ook ernstig zorgen over de bestuurbaarheid van de gemeente Montferland.

Na deze mededeling is in onderling overleg met alle partijen, het verzoek gedaan dat in eerste instantie de coalitiepartijen, de partijen die een wethouder hebben geleverd, een gesprek met elkaar gaan voeren en met een voorstel komen richting de voorzitter en de oppositiepartijen hoe zij omgaan met de ontstane situatie. Dit gesprek heeft donderdag 9 februari plaats gevonden. Op vrijdag 10 februari is in eerste instantie de burgemeester geïnformeerd door de vier fractievoorzitters van de coalitiepartijen, de burgemeester heeft vervolgens de drie fractievoorzitters van de oppositiepartijen individueel een terugkoppeling gegeven.

De vier partijen zijn zelf met het volgende plan gekomen:
– Er komt een traject, waarbij er begeleiding komt van en voor het college om de onderlinge verhoudingen te verbeteren
– Er komt individuele begeleiding van individuele wethouder
– Er wordt gekeken naar de portefeuilleverdeling van de wethouders
– De mogelijkheid van een extra wethouder wordt onderzocht

In de terugkoppeling naar alle partijen heeft de burgemeester aangeven dit lijstje nog te willen aanvullen met de opstart van een traject om te komen tot een raadsakkoord, zodat er een stevige inhoudelijke basis ligt, waarmee het college aan de slag kan. De burgemeester neemt zelf de leiding in dat traject. Na vaststelling van het raadsakkoord kan ook gekeken worden wie dat raadsakkoord het beste tot uitvoering kan brengen.

Op maandag 13 februari is het voorstel van de coalitiepartijen en de burgemeester besproken worden in een extra presidium met alle partijen. In het overleg is duidelijk geworden dat er geen overeenstemming is over dit voorstel. Wel is gekomen tot een nieuw voorstel, gedragen door alle aanwezige zeven fracties.

De uitkomst van dat overleg:

Het presidium gaat aan de fracties voorleggen om te starten met het traject richting een raadsakkoord; de personele invulling van het college vindt plaats aan de hand van objectieve criteria die door een extern bureau getoetst worden en van advies voorzien.

Dat betekent dat de zittende wethouders wordt gevraagd hun taken uit te blijven voeren met inachtneming van het feit dat gewerkt wordt aan een raadsakkoord. Nieuwe initiatieven kunnen niet worden opgepakt zonder akkoord van de gemeenteraad. Indien de wethouders hiermee niet akkoord zijn zullen de coalitiefracties hen op de consequenties wijzen.

De burgemeester en griffier zullen, samen met de gemeentesecretaris, een procedurevoorstel doen voor het raadsakkoord. Daarin worden ook voorstellen gedaan hoe de selectie van de wethouders plaats kan vinden.

Dit voorstel is maandag besproken, de afspraak was dat de coalitiepartijen dit met hun wethouder zouden bespreken. Vanmiddag  (donderdag 16 februari) kwam een motie met dezelfde strekking als maandag besproken, zonder dat we nog steeds helderheid hebben of alle wethouders zich hier aan willen conformeren. De burgemeester heeft aangegeven dat het volledige college zich zal houden aan de motie, en verder te gaan als demissionair college.

Hoe kijken wij hier nu tegenaan als D66?

We zijn weer terug bij af. We zijn weer op hetzelfde punt als een dag na de verkiezingen van vorig jaar, de basis van de puinhoop van nu. We hebben waardering voor de PvdA om te erkennen dat het mislukt is. We moeten nu weer met een blanco vel beginnen. Door niet te praten over de poppetjes, maar over de inhoud. Wat willen we voor de toekomst voor Montferland, voor onze inwoners? En dan kijken we wie dat het beste kan uitvoeren. Wat ons betreft mogen het zelfs wethouders zijn, zonder politieke kleuring, dus wethouders van buiten, met kennis van zaken. Wij staan in de startblokken om met een raadsakkoord te gaan, iets wat wij al inbrachten tijdens onze gespreken met de informateur vorig jaar. Maar toen speelden er bij de huidige coalitiepartijen andere belangen, zij moesten hun poppetje in het pluche krijgen. Wij hopen dat we dat nu achter ons kunnen laten!

De motie Raadsakkoord is door alle fracties, met uitzondering van Helder, aangenomen. Helder heeft wel aangegeven mee te willen doen met een raadsakkoord.