Radio ideaal: van onbekend naar onmisbaar

Lokale omroep RTV Ideaal – wordt een sterk merk als het aan D66 ligt. De omroep die al vele jaren een fenomeen is in de gemeente Bronckhorst, heeft sinds juli 2020 de zendvergunning voor de gemeente Lochem.

Steeds meer bekendheid

De omroep is nog niet heel bekend, maar beetje bij beetje krijgt Radio Ideaal in onze gemeente vaste voet aan de grond. Zo is er op woensdag van zes tot zeven een politiek programma op de radio te beluisteren (FM 95,5) dat is gewijd aan de lokale politiek. Steeds meer mensen stemmen erop af.
Staatssecretaris Gunay Uslu (mediazaken) kondigde aan sterk te investeren in de lokale journalistiek de komende jaren. Met als doel de lokale journalistiek kwalitatief te verbeteren en onafhankelijker te maken. ,,Want onafhankelijke, sterke media zijn onmisbaar in een goed functionerende democratie” , aldus de staatssecretaris. De lokale omroep krijgt van de regering een bredere taak. Naast informatie geven op allerlei terreinen, het versterken van de onderlinge verbinding tussen groepen (en kernen), krijgt het dus een belangrijke taak als onafhankelijke controleur (waakhond) van de lokale democratie. (Lees onze notitie over het belang van de lokale omroep).

Regio 8

Lokale omroepen zijn afhankelijk van de gemeente voor de financiering. In de Achterhoek betalen de gemeentengemiddeld 1,25 Euro per inwoner ter ondersteuning van de lokale omroep. Er zijn ook gemeenten die veel meer bijdragen; Oude IJsselstreek en Montferland betalen het door de Raad voor Cultuur voorgeschreven streefbedrag van 2,50Euro. In deze gemeenten zendt de de lokale omroep Regio8 niet alleen uit via de radio, maar ook via televisie en social media. Regio8 is niet meer weg te denken als informatiekanaal, als brenger van lokaal nieuws, als controleur van de politieke macht, als sociaal bindmiddel, en als een van de belangrijkste verhalenverteller (dorpspomp). In deze verkiezingstijd van Provinciale Verkiezingen organiseert Regio8 bijvoorbeeld een groot lijsttrekkersdebat.

Gemeente Lochem

En de gemeente Lochem? Mager, mager. 12.500 Euro per jaar werd de afgelopen jaren aan de lokale omroep uitgegeven. Nog geen 30 cent per inwoner. ,,Net genoeg om de kosten te dekken”, zegt voorzitter Lammert Blikman van Radio Ideaal. ,,Zo konden we niks opbouwen.”  Het budget wil de gemeente nu verhogen naar 20.000 euro. Blikman: ” Ook daarmee kan je geen lokaal radiostation overeind houden of laten groeien.”
De omroep vraagt meer; als Lochem hetzelfde zou betalen als de minst betalende gemeente in de Achterhoek zou Lochem 42.000 euro beschikbaar moeten stellen. Daarmee kan een lokale journalist worden betaald die kan zorgen voor lokale nieuwsverhalen en zou een verslaggever de politiek in Lochem kritisch en onafhankelijk kunnen volgen. Ook kan er iemand worden aangetrokken die ook de lokale betrokkenheid van vrijwilligers en bedrijven kan laten groeien. Blikman: ,,Dan kunnen we echt gaan bouwen.”

Stevige investering

D66 Lochem pleit voor een stevige investering in de lokale omroep van Lochem, minimaal op het niveau van andere Achterhoekse gemeenten. Ook om in de Achterhoek gezamenlijk een mooie streekomroep van de grond krijgen. Hopelijk kunnen we andere politieke partijen in de gemeenteraad overtuigen van het belang – en het genoegen – van een sterke lokale omroep.

Samenwerking lokale omroepen

Gelukkig is ook landelijk beleid ingezet dat wil dat lokale omroepen beter met elkaar samenwerken, om op die manier de kwaliteit te versterken. Dit houdt in dat de komende jaren 360 lokale omroepen worden omgevormd naar zo’n 60 tot 70 regionale omroepen. In dat kader heeft Radio Ideaal voor Lochem, samen met zes andere Achterhoekse gemeenten, voor het eerst ook subsidie gekregen van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Voor de gemeente Lochem gaat het om een bedrag van zo’n 30.000 euro. Blikman: ,,Daarmee en met een  bijdrage zoals in andere Achterhoekse gemeenten kan Radio Ideaal groeien en ervoor zorgen dat Lochem ook een stevige plek krijgt in de regionale omroep die gaat worden gevormd.”