Ans Jacobs

Beeld: Gijs Eggink

Commentaar leveren op van alles kan altijd, ik steek liever de handen uit de mouwen en ga zelf aan de slag!
Ooit op een buurtbarbeque vroeg iemand: is D66 niet iets voor je? Eigenlijk altijd D66 gestemd en nooit actief geweest: dus ja, laten we de afdeling Aa en Hunze (Drenthe) nieuw leven inblazen! Dat is gelukt, en het heeft me energie en motivatie gegeven om door te gaan, ook nu in onze nieuwe gemeente Lochem.

• 65 jaar
  • Baarlo
  • Almen
  • Zij/haar

Lievelingsplek in je gemeente (en waarom?)

Wandeling op de Gorsselse heide en in Almen de Berkelroute lopen. Prachtig de natuur in onze gemeente en steeds nieuwe dingen zien!

Welke kansen zie jij voor je gemeente?

Op alle mogelijke manieren de inwoners betrekken bij het maken van de plannen, dus niet pas bij de besluitvorming als de plannen in een vergevorderd stadium zijn!

Wat zijn drie zaken die jij als raadslid wil veranderen?

• Iedereen kan meedoen: zorgen dat onze jeugd geen onnodige sociale achterstand oploopt doordat de kosten voor sport, spel, uitjes etc. te hoog zijn.
  • Basisscholen behouden in de kernen en alle scholen een gezond binnenklimaat.
  • Gemeentelijke communicatie in begrijpelijke taal, ongemerkt komen er toch vaak vaktermen in de diverse stukken, waardoor veel mensen afhaken.

Wat betekent D66 voor jou?

D66 is democratisch, duurzaam, open: de mens staat centraal. Heb vertrouwen in de keuzes die mensen maken. Ook als je als lokaal politicus soms een keer net iets anders in een standpunt staat, kan dat. D66 is een verbindende partij. En daarbij willen we de individualisering en verharding in de samenleving tot staan brengen. Laten we ook lokaal hier naar blijven streven.

Wat is je favoriete boek (en waarom?)

Ik lees regelmatig een historische roman, zoals bijvoorbeeld ‘Het Psalmenoproer’ van Maarten ’t Hart en ‘De Thuiskomst’ van Anna Enquist. En daarnaast best wel veel boeken van Dan Brown, Michael Crighton en John Grisham, bij voorkeur in het Engels.

Laatst bezochte culturele event? Waarom ga je graag daarheen?

Laatste culturele uitje is alweer en poos geleden: Drents museum in Assen, daar zijn altijd fantastische exposities. En hopelijk dit voorjaar naar Queen met Adam Lambert, is door corona nu al 2 jaar uitgesteld.