Carin’s gedachtenreeks: ‘Wanneer stopt het lokaal voetbalgeweld?’

Op dinsdagavond vond een belangrijke voetbalwedstrijd plaats tussen Rijnsburgse Boys en Quick Boys. Zij zijn beiden gevestigd in een andere dorpskern binnen onze gemeente. Helaas was het vóór de aftrap van de wedstrijd weer raak: het onnodig in gevaar brengen van 11 kinderen en 5 volwassenen, wat in het verleden ook al is gebeurd waardoor de ME zelfs moest ingrijpen.

Hoewel Katwijk bruist van het verenigingsleven en de (politieke) liefde om verenigingen zoveel mogelijk te behouden, spreek ik hardop mijn twijfels uit over in hoeverre er gesproken kan worden van het uiten van ‘liefde voor je vereniging’ als je bereid bent om rellen te schoppen en mensen van alle richtingen opzettelijk te verwonden. Ik spreek liever van ‘hooligans’.

De aanpak van Katwijks voetbalgeweld geeft bijna een hopeloos probleem aan: alle maatregelen die tot op heden zijn genomen hebben nauwelijks bijgedragen aan het voorkomen van hooligan-gedrag. Hoewel er tal van middelen (digitale meldplicht en gebiedsverbod) zijn, is het lastig om alle middelen met beperkte politiecapaciteit in te zetten. Toch vinden er op platformen zoals Twitter regelmatig lokale discussies plaats over de inzet van de politie en wordt het probleem (on)bewust achterwege gelaten. De politie heeft weliswaar de verantwoordelijkheid om de openbare orde te handhaven, maar ook de voetbalclubs zouden daadkracht moeten laten zien.

De maat is namelijk aardig vol in Katwijk. Dat was te merken nadat Rijnsburgse Boys besloot om als eerste naar buiten te komen met een keiharde boodschap: “geen uitpubliek tot nader order”, want de veiligheid van toeschouwers kan niet meer gegarandeerd worden. Voetbalvereniging Quick Boys vond het daarbij nodig om dit ‘eenzijdige beeld’ te corrigeren, in plaats van gezamenlijk op te trekken. Deze voetbalvereniging had ook kunnen aangeven dat als je te gast bent bij een andere voetbalvereniging, ook jij jezelf dient te gedragen. Corrigeren van het geschetste beeld laat zien dat je niet weet hoe de rol van een “gast” is.

Pas na een bestuurlijk overleg met de voetbalclubs, politie en burgemeester Visser werd de conclusie getrokken dat er voor dit seizoen en de komende twee seizoenen geen publiek meer welkom is bij de derby’s. Voor de échte sportliefhebbers voelt dit als een mokerslag, omdat de goeden onder de kwaden moeten lijden. Aan de andere kant ben ik van mening dat je in tijden waarbij veiligheid opnieuw geen vanzelfsprekendheid is, een rellende aanpak geen voorrang mag krijgen. Ik sta dan ook achter de genomen maatregelen van burgemeester Visser. Dát is daadkracht tonen waar het bij sommigen tekort bij schiet.