Bereikbaarheid en parkeren
- Fietsen in Deventer nog aantrekkelijker maken en blijven inzetten op het stimuleren van het gebruik van de fiets, ten koste van ruimte voor de auto. Fietspaden moeten veiliger worden aangelegd en aangepast.
- Stimuleren van schone mobiliteit door o.a. oplaadpalen voor auto’s en fietsers.
- Vasthouden aan bestaand parkeerbeleid met minder geparkeerde auto’s op straat en meer in de parkeergarages.
- Blijven inzetten op versnelde afwaardering van het autoverkeer langs de Welle, in combinatie met de afronding van het Hanzetracé als doorstromingsroute door/langs Deventer.
- Herinrichting van de Welle tussen spoorbrug en Wilhelminabrug, waarbij het fietsverkeer meer ruimte krijgt. Ook wil D66 inzetten op verbetering van het smalle fietspad naast de spoorbrug.
- Snelle realisatie van de herinrichting van de Nieuwe Markt, als sluitstuk van de herinrichting Lebuinuspleinen. Verken de mogelijkheden om de Nieuwe Markt versneld autovrij te maken.
- Het aantrekkelijk maken van het gebruik van de fiets door verbetering van fietsroutes, slimme verlichting op de fietsroutes, voorrang bij kruisingen en verkeerslichten, veilige fietsroutes in schoolomgevingen en bij het station. Daarnaast snelfietsroutes ontwikkelen naar de dichtstbijzijnde steden.
- Voor parkeren een tariefsverhoging afgestemd op de economische groei. Voor de vergrote Melksterweide wordt een parkeertarief ontwikkeld dat ook de entreeprijs vormt voor het retourtje met het elektrische pontje. Dit in combinatie met invoering parkeren voor enkel vergunninghouders in de rest van het woongebied om uitwijkgedrag te voorkomen, uiteraard alleen als er draagvlak is bij de bewoners.
- Terugdringen van het aantal fossiel aangedreven bezorgers, op weg naar duurzame bezorging en bevoorrading.
Een autovrij centrum was vroeger heel bijzonder, tegenwoordig is het een breed gedragen wens voor bezoekers die de stad willen beleven. Voor de lange termijn houden we die stip op de horizon. Een autovrije Welle kan geweldig zijn voor het stadsfront. En een autovrij Bergkwartier en autovrije Nieuwe Markt en Stromarkt dragen bij aan de unieke kwaliteit van de historische binnenstad. Voordat het zo ver is, wil D66 wel een alternatief kunnen bieden voor de doorgaande weg over de Welle en voor de parkeerplaatsen die dan zullen
verdwijnen. Ook binnenstadbewoners hebben veelal een vervoermiddel waarvoor een bevredigende oplossing beschikbaar moet komen. In samenspel met binnenstadbewoners en bedrijven worden integrale oplossingen ontwikkeld.
De afronding van het Hanzetracé moet ook voor fietsers aantrekkelijk zijn. Zo kunnen waar mogelijk fietstunnels worden aangelegd. Dat bevordert ook de doorstroming voor auto’s. Als tegenhanger voor het autovrij en/of autoluw maken van de binnenstad, geldt dat het
fiets-gebruik meer ruimte moet worden gegeven. Vooral een zorgvuldige inpassing van het fietsparkeren vergt prioriteit.
De noord-zuid en oost-west treinverbindingen van en naar Deventer zullen verbeterd worden door een gezamenlijke lobby van de belanghebbende steden. De gemeente Deventer neemt hierbij het voortouw