Zwemveiligheid voor elke leerling of jongere: D66 zet in op gelijke kansen

D66 Deventer vindt het van groot belang dat elk kind in onze gemeente de kans krijgt om op tijd te leren zwemmen. Dit is essentieel om ongelukken, zoals verdrinking, te voorkomen. We weten allemaal dat zwemmen een levensvaardigheid is, vooral in een land vol water zoals Nederland. Helaas blijkt het volgen van zwemlessen niet voor elk kind vanzelfsprekend. Voor sommige gezinnen vormen de kosten van zwemlessen een obstakel. Daarnaast kan een taalachterstand of beperkte kennis van de voordelen van leren zwemmen ervoor zorgen dat niet alle kinderen op tijd hun zwemdiploma halen.

Daarom hebben wij als D66 Deventer vragen gesteld aan het college. We wilden weten hoeveel kinderen de basisschool verlaten zonder zwemdiploma en welke maatregelen er zijn voor gezinnen die zwemlessen niet kunnen betalen. Het goede nieuws is dat er al veel gedaan wordt in Deventer. Zo biedt Stichting Leergeld zwemlessen aan voor kinderen uit gezinnen met een laag inkomen, en zijn er speciale regelingen voor kinderen in de opvang en nieuwkomers.

Het stellen van deze vragen heeft opgeleverd dat er nu door Sportbedrijf Deventer wordt onderzocht hoeveel kinderen in onze gemeente zonder zwemdiploma de basisschool verlaten. Dit is voor ons een belangrijke stap, omdat inzicht in deze cijfers cruciaal is om verdere actie te ondernemen. Tegelijkertijd zijn we blij dat de gemeente al voor de zomer gestart is met het opzetten van een gezamenlijke aanpak voor jongeren die niet kunnen zwemmen en moeite hebben met de Nederlandse taal.

Wij blijven ons inzetten voor een inclusieve samenleving waar geen enkel kind buiten de boot valt. Ongeacht hun achtergrond of financiële situatie, elk kind moet veilig kunnen opgroeien, en daar hoort zwemles bij.