Er gaat gebouwd worden in de Spoorzone

De wooncrisis is groot. D66 is dan ook blij dat er gebouwd gaat worden in de Spoorzone. Dit is het resultaat van een aangenomen voorstel van D66. Na het door de gemeente ingestoken participatieproces, waar omwonenden, jongeren, reizigers, betrokkenen uit de gemeente etc. aan hebben meegedaan. Onze dank is groot aan iedereen die er met hart en ziel aan heeft meegewerkt; professionals en inwoners. Dat een groep inwoners zich niet in deze aanpak konden vinden, betreuren wij dan ook.

Beeld: D66 De Bilt

Bezorgdheid

Twee avonden hebben we vrijgemaakt om naar bezorgde inwoners te luisteren. Bezorgd omdat er te veel gebouwd zou kunnen gaan worden, maar ook bezorgd dat het te lang gaat duren, de wooncrisis is nu en De Bilt heeft veel behoefte aan betaalbare woningen, vooral sociale en middeldure huur.

Zoeken naar een
compromis

Uiteindelijk zijn we bij het besluit aangekomen. We bouwen minder woningen dan D66 het liefst had gewild, maar politiek is niet alleen keuzes maken, het gaat ook om luisteren naar elkaar en zoeken naar een compromis. Floris den Boer was de woordvoerder van D66 in de raad: “misschien hadden sommigen meer huizen gewild, en anderen minder, voor ons is het vooral belangrijk dat we met zoveel mogelijk partijen die willen, tempo kunnen maken.”

Uitgangspunten

Onze uitgangspunten om een keuze te maken zijn:

• Voldoende betaalbare woningen;
  • Veel groen, compacte bouw en een aantrekkelijke openbare ruimte;
  • Een realistische lage parkeernorm, met oog voor verkeersveiligheid;
  • Snelheid, want de woningnood is hoog;
  • Kunnen we het betalen als gemeente.

Variant A met de kwaliteit die passend is bij variant B

Politiek is keuzes maken en compromissen sluiten. Dat is wat D66 heeft gedaan. De hand uitgestoken naar zoveel mogelijk belangen en uiteindelijk gekozen voor het algemeen belang. Dit alles heeft geleid tot een besluit dat in meerderheid is genomen in de raad ” Variant A met de kwaliteit die passend is bij variant B”.

• Betaalbaar bouwen met een variabele lage parkeernorm;
  • 700-850 woningen waarvan minstens 30% sociale huur en 20% middeldure huur;
  • Veel groen, compacte bouw, aantrekkelijke openbare ruimte;
  • Tempo maken, zodat deze vernieuwende wijk snel bewoond kan worden.

Een plek gericht
op de toekomst

Op deze manier is er aandacht voor al die mensen die een woning zoeken en aan de gewenste kwaliteit van een gebied liggend bij het centrum van Bilthoven en bij het NS Station. In de volgende fase kunnen bewoners zich verder uitspreken over deze keuze. Dit moet een plek worden waar bewoners graag wonen en verblijven van hoogwaardige kwaliteit en duurzaam. Het wordt een plek waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Een plek gericht op de toekomst en die nog vele jaren mee kan.

Amendement

Lees hier het amendement van D66: “Variant A met de kwaliteit die passend is bij variant B”