Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

maandag 18 mei 2020

D66 & CU: Veilige evenementen moeten kunnen plaatsvinden

D66 en ChristenUnie roepen de minister op om evenementen die volgens de RIVM-richtlijnen veilig kunnen plaatsvinden, doorgang te laten vinden. De partijen willen dat de minister burgemeesters ruimte biedt om binnen noodverordeningen voor dergelijke evenementen een uitzondering te maken, juist in deze coronatijd.

In landen als Duitsland en Denemarken zijn er al drive-inbioscopen en drive-infestivals te vinden, maar in Nederland krijgen organisatoren tot nu toe geen vergunning. Het verbieden van deze evenementen zorgt voor teleurstelling bij organisatoren en geïnteresseerden en financiële schade bij al zwaar getroffen sectoren. ChristenUnie en D66 willen dat het kabinet hiermee aan de slag te gaat.

Creatieve corona-ideeën

Rutger Schonis: “We vragen het kabinet om te kijken naar wat wél mogelijk is. Ondernemers hebben creatieve ideeën, zoals drive-inbioscopen en dancefeesten. Als het verantwoord kan, hoeven we wat D66 betreft niet te wachten tot 1 september voor het toestaan van evenementen. Natuurlijk staat daarbij de veiligheid voorop. Maar we kunnen wel iets vrijer zijn. Land op slot betekent niet automatisch alle plezier kapot.”

Eppo Bruins (ChristenUnie): “Creatieve ideeën voor volstrekt veilige evenementen moeten we in deze crisis juist aanmoedigen in plaats van verbieden. In een tijd waarin mensen voornamelijk binnen zitten, is een bezoekje naar bijvoorbeeld een drive-inbioscoop een erg leuk uitje. Bovendien lopen al zwaar getroffen sectoren nu onnodig inkomsten mis. Ik vraag de minister dan ook om ruimte te bieden voor maatwerk zodat veilige evenementen kunnen plaatsvinden. Zo kunnen mensen samen plezier beleven in een anderhalvemetersamenleving.”

Ruimte, wonen en mobiliteit

D66 wil vooruit, ook als het gaat om de inrichting van ons land. Een nieuw evenwicht bij het inrichten van de omgeving met ruimte voor groei, zorg voor groen, een hoogwaardig openbaar vervoer en een gezonde en goed werkende woningmarkt. De weilanden in het Groene Hart en de bossen op de Veluwe koesteren we en thuiswerken en buiten de spits reizen stimuleren we.