Reactie college neemt vraagtekens over verkeersveiligheid kruispunt Groningerstraat – Smetanalaan niet weg

Na enkele weken werkzaamheden aan het kruispunt Groningerstraat-Smetanalaan waren we nieuwsgierig. Op weg naar een stad waar de fiets op 1 staat, zou dit knooppunt voor fietsers -zeker in het licht van de nieuwe ISK-school- nóg veiliger kunnen worden aangelegd. 
Een prachtige kans!

Is dit: “Fiets op één?”

Zo kan immers dit kruispunt de schakel tot succes worden voor de mobiliteitsambities in Assen: het is een van de drukkere doorgaande fietsroutes naar Assen centrum en vele van onze scholen.
Tot onze verbazing is de verkeerssituatie potentieel wel veiliger doordat het tempo van auto’s vanuit de Smetanalaan door een drempel naar beneden wordt gedwongen, maar de voorrangssituatie voor fietsers lijkt optisch teniet te zijn gedaan.

Beeld: Teun Jan Kootstra

Wie krijgt voorrang?

Sterker: D66 Assen heeft ter plaatse gekeken wie er nu voorrang zou moeten krijgen en kwam er eigenlijk niet helemaal uit. Fietser en auto zijn (juist door de drempel) op gelijke hoogte. Haaienvinnen noch bebording die wijst op voorrang voor de doorgaande fietsroute op de Groningerstraat. 
 
De situatie wijst erop dat verkeer van rechts voorrang heeft… behalve dan de fietser die van de Smetanalaan komt: die krijgt wel de haaienvinnen te zien, op enkel het fietspad-gedeelte.

Beeld: Teun Jan Kootstra

Schriftelijke vragen aan
het College van B&W

Onze schriftelijke vragen aan het College:

  • Is het College het met D66 Assen eens dat de ontstane situatie voor onduidelijkheid zorgt, en daarmee voor onveiligheid?
  • Vindt het College dat dit onderhoudsproject rekening had moeten houden met de geformuleerde wensen die de Gemeenteraad al eerder heeft geuit en goeddeels tot haar recht zijn gekomen in de mobiliteitsvisie?
  • Is het College met D66 Assen van mening dat het kruispunt (en ook bij geplande onderhoudsprojecten voor het verkeer) moet worden aangepast, in overeenstemming met de mobiliteitsvisie (“Assen toekomstgericht op weg Visie mobiliteit 2040”)?
  • Als het College voornemens is aanpassingen te doen, kan het College toezeggen dat dit spoedig wordt uitgevoerd?

Beeld: Teun Jan Kootstra

Antwoorden van
het College van B&W

Eind september kregen we antwoord van het College van B&W.
Het college had veel tekst nodig om te beschrijven waarom men het oneens is met de constateringen van verkeersdeelnemers. We verwijzen daarom voor de uitgebreide uitleg naar de bijlage.
De belangrijke punten:

  • We lezen dat het college de verkeerssituatie niet beoordeelt als onduidelijk en onveilig. Integendeel, het college meent juist extra te hebben bijgedragen aan de veiligheid. Daarvoor heeft het College vier alinea’s nodig om die duidelijke verkeerssituatie uit te leggen (zie bijlage).
  • Naar het oordeel van het college sluit deze situatie goed aan bij door de raad geformuleerde wensen en de vastgestelde mobiliteitsvisie.
  • Het college is daarmee van mening dat aanpassing van het kruispunt niet nodig is, maar gaat deze locatie monitoren. Mocht er aanleiding voor zijn, onderzoekt men de situatie opnieuw.
  • Er volgt nog een breder onderzoek naar de Groningerstraat (tussen het Kanaal en Europaweg-
    Noord), waarin centraal staat hoe we de Groningerstraat verkeersveiliger kunnen maken.

Reactie D66 Assen en
vervolgstappen:
„Waarom niet gewoon hááientanden?”

Automobilisten die vanaf de Smetanalaan de Groningerstraat op willen, moeten eerst fietsers (van beide kanten) voorrang geven, zo wordt gesteld.

Naast de verbazing van vele verkeersdeelnemers, omwonenden en de fractie van D66 Assen over de inrichting, was de situatie ook niet ongemerkt gebleven bij Dagblad van het Noorden.

Dennis Klingenberg geeft in dit artikel aan: “We staan paf. We zijn wezen kijken, maar het wordt niet duidelijk. Niet door bebording en ook niet door haaientanden. We krijgen signalen uit de stad dat het hier vaker maar net goed gaat”, aldus Klingenberg.
„Waarom niet gewoon hááientanden?”

De fractie van D66 Assen zal binnenkort de beantwoording van het college nader bestuderen en bekijken welke vervolgstappen mogelijk zijn om de fietser in Assen écht op 1 te laten staan, zo ook in de situatie op de Groningerstraat.