Inzet D66 tijdens en na zomerreces

D66-raadslid Joris Brandts (3e van links aan tafel) bij de bespreking van het Duurzaam Mobiliteitsplan op 4 september 2024. Beeld: Lonneke Kranendonk

Het zomerreces is afgelopen en onze fractie is weer vol aan de bak. Ondertussen hebben we niet stilgezeten. Check hier de onderwerpen waar onze fractie zich momenteel voor inzet. Van het bevorderen van een gezonde leefomgeving tot het verbeteren van de aanpak voor mensen met verward gedrag. En van de herontwikkeling van de Koepelgevangenis tot het duurzaam mobiliteitsplan dat beschrijft hoe we Arnhem bereikbaar, groen en leefbaar houden.

Vragen over daling acceptatie seksuele diversiteit

In juli stelde fractievoorzitter Mattijs Loor schriftelijke vragen over de acceptatie van seksuele diversiteit in Arnhem. Nadat NRC berichtte over de afgenomen acceptatie van homoseksualiteit door jongeren. Mattijs: “De acceptatie van seksuele diversiteit onder jongeren is essentieel voor de vrijheid die onze jongeren voelen om zichzelf te zijn, en daarmee voor hun welzijn.” Het college deelt de zorgen van D66 en geeft aan dat ook in Arnhem de acceptatie van seksuele diversiteit afneemt. Dit blijkt uit onderzoek uit 2023 van Vizier en Radboud Universiteit. Het gemeentebestuur blijft samen met haar Regenboogpartners werken aan het verbeteren van de situatie in Arnhem. De fractie overweegt nadere politieke inzet om in de toekomst ook de acceptatie op scholen en onder jongeren onder de 16 scherper in de gaten te houden.

Herontwikkeling Vissenbuurt

Ook is Mattijs scherp op de startnotitie die nu bij de raad ligt over de herontwikkeling van de Vissenbuurt in Malburgen-Oost. Het gaat over 186 woningen die tussen 1945 en 1955 zijn gebouwd en die niet duurzaam en toekomstbestendig zijn. Het plan is dat er meer nieuwe huizen komen die geschikt zijn voor alle leeftijden en doelgroepen, zodat zowel huidige als nieuwe bewoners er prettig kunnen wonen. In de startnotitie stelt de raad vast wat de kaders zijn van de herontwikkeling. D66 wil de afspraken met huidige bewoners over o.a. terugkeergaranties goed borgen en zoekt naar manieren om meer woningen toe te voegen. De raad debatteert op een later moment verder over het voorstel.

Vragen over doorgang ov en fietsers bij wegwerkzaamheden

In de zomermaanden worden vaak wegwerkzaamheden uitgevoerd, maar grote projecten zoals de Velperweg en Onderlangs duren langer. D66 maakt zich zorgen over de doorgang van het openbaar vervoer en fietsers. Zeker nu de zomervakantie is afgelopen. Daarom stelt raadslid Joris Brandts een aantal vragen over doorgang van ov en fietsers tijdens wegwerkzaamheden. Joris: “Bij Onderlangs wordt verkeer via de Utrechtsestraat omgeleid. Dat levert enorme drukte op, waardoor het busverkeer tussen Arnhem en Oosterbeek vaak compleet vastzit. Wat D66 betreft geven we bij zulke werkzaamheden prioriteit aan de doorgang van ov en fietsers. Zo stimuleren we mensen om tijdens werkzaamheden niet met de auto op deze routes te reizen.”

Het Duurzaam Mobiliteitsplan

Een groot en belangrijk onderwerp in de raad is de bespreking van het Duurzaam Mobiliteitsplan. De D66-fractie is heel enthousiast over dit plan. Woordvoerder Joris: “Het plan beschrijft hoe we Arnhem bereikbaar, groen en leefbaar houden door het bevorderen van schone en duurzame verplaatsingen. Met aantrekkelijker ov, meer en snellere fietsroutes, meer parkeerregulatie en voor veel wegen 30 km per uur als standaard maximumsnelheid. Er blijft zeker ruimte voor de auto, maar de balans ten opzichte van andere vervoermiddelen wordt hersteld.” De meningsvormende bespreking is nog niet afgerond en gaat deze maand verder.

Aanpak mensen met verward gedrag

Afgelopen woensdag besprak de raad het Agenderingsverzoek ‘Voortgang Arnhemse interventies voor mensen met verward en/of onbegrepen gedrag’. Zorg en welzijn is een expertise van raadslid Carolien Zwijnepoel en zij praat mee om te kijken hoe de gemeente de aanpak voor mensen met verward gedrag kan verbeteren. Er waren verschillende organisaties uitgenodigd om de raad te informeren over de problematiek. Deze informatieve fase is nu afgerond. Op een later moment gaat de raad in debat en vormen de verschillende fracties hun definitieve mening.

Vrijwilligersbeleid 2025

Ook sprak de raad afgelopen woensdag over het Vrijwilligersbeleid 2025 dat de gemeente heeft opgesteld. Het beleid zorgt ervoor dat vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties goed worden ondersteund in de toekomst. Woordvoerder Carolien was aanwezig om het nieuwe beleid te bespreken en hierover in debat te gaan met het college. Vrijwilligers zijn belangrijk voor onze stad en de samenhang. Daarom vindt D66 het van belang dat we als gemeente vrijwilligerswerk zo goed mogelijk ondersteunen, stimuleren en waarderen.

Vragen over stimuleren gezonde voedselomgeving

Vlak voor het zomerreces stelde raadslid Wimer Heemskerk, samen met fractievolger Dennis Weijers, schriftelijke vragen over ‘Mogelijkheden om de voedselomgeving te reguleren’. Het college had eerder aangegeven enthousiast te zijn over mogelijkheden om een onevenredig groot aanbod van ongezond voedsel rondom scholen en in (kwetsbare) wijken aan te pakken. Wimer en Dennis halen in hun vragen een recent rapport aan waarin wordt uiteengezet hoe het juridisch mogelijk is om dit te doen op basis van bestaande wet- en regelgeving. Onze inzet is om een pilot te starten met deze regels rondom gezonde voeding. Er is nog geen antwoord van het college op onze vragen, wel is toegezegd dat dit voor de raadsvergadering van 11 september gebeurt.

Bestemmingsplan Koepelgevangenis

Vervangend raadslid Hans de Vroome boog zich over het Raadsvoorstel Vaststellen Bestemmingsplan Herontwikkeling Koepelgevangenis. De historische Koepelgevangenis verandert in een levendig gebied. Het is een mooi plan voor onze stad en heeft ook zeker de steun van D66. De ontwikkeling en transformatie door toevoeging van wonen, werk en recreatie, maken dat het straks echt een bruisende nieuwe hotspot wordt. Er waren zorgen over parkeren, maar daar biedt het plan goede oplossingen voor. Het raadsvoorstel is als hamerstuk doorgeleid naar besluitvorming.

Plan voor een meer gezonde leefomgeving

Onze fractievolger Dennis heeft zich in het Plan Gezonde Leefomgeving verdiept. Een plan dat de gezonde leefomgeving moet bevorderen op gebied van luchtkwaliteit, geluidsoverlast, bodem- en grondkwaliteit, lichtvervuiling en hittestress. D66 denkt dat monitoring nuttig is om vinger aan de pols te houden. De resultaten zullen grotendeels afhangen van de uitvoering en dat zal onze fractie goed in de gaten houden. Ook wil de fractie dat het meer rookvrij maken van de openbare ruimte in de plannen wordt opgenomen. Daarom dienen we een amendement mee in om dit te regelen. De meningsvormende bespreking is afgerond. Op een later moment volgt de bespreking van moties en amendementen bij dit plan.