Bomen niet kappen, maar herplanten

De gemeente Westland moet er alles aan doen om volwassen bomen op een andere plaats te herplanten en niet automatisch kiezen voor omkappen. Dat is de mening van D66 en GroenLinks Westland die hierover vragen hebben gesteld aan het college van B&W.

Terugplanten van kleine bomen levert weinig op

“Volwassen bomen zijn essentieel voor de biodiversiteit in Westland”, zegt D66-fractievoorzitter Benjamin Hofland, “en daarnaast nemen grote bomen veel CO2 op. Die capaciteit ben je kwijt als je bomen zomaar omhakt. Terugplanten van nieuwe kleine bomen levert te weinig op.”

GroenLinks-fractievoorzitter Ulbe Spaans: “Op ons initiatief zijn er de afgelopen jaren voor elke omgehakte boom, twee bomen teruggezet. Wij vragen ons af of het nieuwe college dit beleid heeft voortgezet of geruisloos heeft gestopt. Wat ons betreft gaan we er gewoon mee door. Er kunnen niet genoeg bomen bijkomen.”

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.

Lijst gekapte en nieuw geplante bomen op website

De fracties willen van het college duidelijkheid over het huidige bomenbeleid. Met nadruk geven zij aan dat het herplanten van bomen op een nieuwe locatie absoluut voorrang moet hebben. Verder willen zij dat het college de lijst met sinds 2014 gekapte bomen en de nieuw geplante bomen openbaar op de gemeentelijke website zet, zoals het college eerder al heeft toegezegd.