Opinie: Geef perspectief aan de sympathieke kroegbaas.

Er is meer perspectief nodig van de overheid voor de horeca die zeer zwaar getroffen wordt door de strenge maatregelen tegen corona, stellen vier gemeenteraadsleden van D66 uit de grote steden.

Heel Nederland draagt de last van de tweede lockdown, maar voor één sector dreigt een bijzonder gure winter: de horeca. Voor de ondernemer die zo zijn best gedaan heeft de zaak ‘coronaproof’ in te richten, is het een hard gelag.

Er is begrip dat we het aantal contactmomenten moeten inperken om corona eronder te krijgen. Maar het is verschrikkelijk wanneer die zaak, met veel moeite opgebouwd, zo onmachtig uit handen glipt.
Gemeenten doen veel om deze noodlijdende ondernemers te helpen. Zo zijn belastingen tijdelijk opgeschort of kwijtgescholden en terrassen uitgebreid. De landelijke regelingen bieden enig soelaas, maar dekken niet alle kosten. Voor de horecabezoeker zijn de vooruitzichten ook niet goed.

De kwetsbaarste bedrijven zijn de kleine, sympathieke barretjes, cafés en restaurants op plekken waar ze het sociale cement vormen en die we het meest zullen missen als ze verloren gaan. De bruine kroeg op de hoek, het restaurantje van wie de eigenaar iedereen in de buurt kent, het café waar de voetbalwedstrijden gekeken worden, de gezellige gaybar of het culturele café dat podium geeft aan lokaal talent. Stamgasten en betrokken bezoekers kunnen helpen om te voorkomen dat die dierbare zaken zullen omvallen. Door maaltijden van hun favoriete restaurant te laten bezorgen, of door met crowdfunding de kroeg te helpen overleven. Maar er is meer perspectief nodig.

Daarom roepen wij, raadsleden uit de vier grote steden, de overheid op om drie dingen te doen. Ten eerste om snelheid te maken met een time-outregeling waarmee onnodige faillissementen voorkomen worden.

Een regeling die ondernemers de mogelijkheid biedt om tijdelijk of definitief te stoppen, waarbij het personeel zonder boete naar het UWV kan. Zo worden faillissementen en onnodige schulden voorkomen. Zo’n ‘doornroosjeregeling’ biedt ook weer mogelijkheden voor ondernemers om na de coronacrisis hun werk weer op te starten en geeft nieuwkomers de kans om een start te maken.

Ten tweede willen we inzetten op sneltesten. Wanneer sneltesten op grote schaal beschikbaar komen dan wordt het ook mogelijk het ‘normale’ leven weer op te pakken, en wordt het mogelijk om de horeca veilig weer te openen en evenementen te organiseren.

Tenslotte moeten kabinet en gemeenten én Koninklijke Horeca Nederland plannen maken voor wat over een paar maanden weer wél kan. We willen perspectief bieden met een lokale uitbreiding van de landelijke routekaart. Zodat voor ondernemers duidelijk wordt in welke situatie ze weer op een veilige manier open mogen en hoe hun terrassen uitgebreid kunnen worden. Wanneer we een ‘inhaalzomer’ kunnen organiseren, kan een deel van de verloren omzet worden goedgemaakt.

Door Maarten Koning, Daniël Scheper, Hülya Kat en Elene Walgenbach.

Dit opinie-artikel is gepubliceerd in het AD