De D66-vereniging in Utrecht

Beeld: Jeroen Mooijman

D66 is sinds de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 met 10 zetels in de raad de tweede partij van Utrecht. Met ruim 1.900 leden is D66 Utrecht één van de grootste en actiefste D66-afdelingen van Nederland. We zijn altijd op zoek naar enthousiaste leden die zich willen inzetten! Benieuwd hoe je mee kunt doen? Op deze pagina vind je de mogelijkheden.

Iedereen is welkom bij onze activiteiten, je hoeft dus geen lid te zijn! Ben je geïnteresseerd in D66 en wil je een keer kennismaken met ons? Of kunnen we je helpen bij het wegwijs worden binnen onze vereniging? Neem dan contact op met het afdelingsbestuur. Lid worden kan met een klik op de onderstaande knop!

D66 Utrecht zou D66 Utrecht niet zijn zonder de inzet van de vele vrijwilligers. Samen maken we de vereniging groots. Daarom zet de vereniging elk jaar onze Lokale Helden in het zonnetje.

Ledenactiviteiten

D66 Utrecht organiseert het hele jaar door activiteiten. Elke tweede vrijdag van de maand is er in elk geval een vrijdagmiddagborrel, en elke laatste woensdag van de maand is er een D-Café over een actueel politiek onderwerp. Je vindt een volledig overzicht van de geplande activiteiten in de agenda. Bijna alle activiteiten zijn ook toegankelijk voor niet-leden. Kom dus gerust eens langs!

Masterclass

Twee keer per jaar organiseert de masterclasscommissie een reeks bijeenkomsten, waar zowel inhoudelijke thema’s als vaardigheidstrainingen aan bod komen. Als je meedoet aan de Masterclass krijg je ‘les’ van deskundigen en politieke zwaargewichten. Ben je geïnteresseerd in politiek en in D66 in het bijzonder? Dan is de Masterclass iets voor jou!

D-Loquentia

D-Loquentia is de debatclub van D66 Utrecht, en zij organiseert trainingen, workshops en toernooien op het gebied van debatteren. Op de hoogte blijven van wat D-Loquentia organiseert? Neem contact met ze op via [email protected].

Vertrouwenspersoon

Een lid kan bij de vertrouwenspersoon terecht wanneer hij/zij zich onaanvaardbaar bedreigd voelt en/of onprettig of onheus bejegend voelt dan wel een vermoeden heeft van schending van de integriteit van D66. Het lid kan bij de vertrouwenspersoon in alle privacy en anonimiteit zijn verhaal kwijt.

Heb je een leuk idee?

D66 Utrecht reserveert op de begroting altijd een bedrag voor het zogenaamde ledeninitiatief. Dit is een potje geld waar leden aanspraak op kunnen maken voor het organiseren van een activiteit of een andersoortig initiatief. Dus heb jij als lid van D66 Utrecht een leuk idee? Neem dan contact op met het afdelingsbestuur om te kijken wat er mogelijk is!

Campagne-acties

Democratie zit bij D66’ers in de genen. Voor ons bestaat dit uit meer dan alleen de gang naar de stembus. We willen de discussie aangaan en onze standpunten uitdragen. In tijden van verkiezingen, maar ook daarbuiten. Vrijwilligers zijn hierbij van cruciaal belang! Zonder inzet van vrijwilligers, geen campagne. Zin om je steentje bij te dragen?

Kijk dan snel op onze campagnepagina. Daar vind je alle informatie over onze aankomende campagneacties!

Werkgroepen

Wil je graag een inhoudelijke bijdrage leveren aan de partij? Kijk dan even op onze werkgroepen-pagina of neem contact op met onze politiek secretaris, Jan-Joost van der Slik.

Jonge Democraten Utrecht

De Jonge Democraten (JD) is de politieke jongerenorganisatie van D66. De Jonge Democraten Utrecht (JDU) is met ruim 700 leden een van de meest levendige afdelingen binnen de Jonge Democraten. Onder de afdeling valt de hele provincie Utrecht, maar ook stukken van Gelderland en Flevoland.

Elke maandagavond worden er afwisselende activiteiten georganiseerd in Utrecht. Denk daarbij aan lezingen, debatten en trainingen. Iedereen is welkom bij onze activiteiten, of je nu een keer in het jaar komt of elke week! Als nieuw lid kun je altijd gewoon binnen lopen om een keer te kijken. Meer informatie op de website van de JD Utrecht.

Els Borst Netwerk Utrecht

“De politiek is te belangrijk om alleen aan mannen over te laten”, zei Els Borst. Het Els Borst Netwerk is bedoeld om vrouwen te faciliteren om zich verder te ontplooien en om succesvol hun weg te vinden in de politiek en binnen D66. We richten ons op meer vrouwen en diversiteit in politiek, maatschappelijk middenveld én arbeidsmarkt. Dit doen we ook in Utrecht met laagdrempelige kleine en grotere bijeenkomsten, voor vrouwen én mannen en anders, voor leden en niet-leden. Inhoudelijke onderwerpen en individuele vragen kunnen elkaar hierbij afwisselen.

Wil jij een keer aanschuiven bij een activiteit? Of heb jij ideeën voor een activiteit, wil je meehelpen of Els Borst Netwerk-ambassadeur worden? Laat het ons vooral weten! ? Of heb jij een bepaalde (politieke) leer- of ontwikkelvraag? Wij kijken graag of we kunnen meedenken of een match kunnen maken met een Els-mentor. Mail naar [email protected].

Het Els Borst Netwerk werkt met ambassadeurs en heeft ook een landelijk bestuur. Kijk voor meer informatie over het landelijk Els Borst Netwerk op https://elsborstnetwerk.d66.nl/. Daar kun je je ook aanmelden voor het bredere netwerk, andere activiteiten en de landelijke nieuwsbrief.

PRIDE66 Utrecht

PRIDE66 is het landelijke regenboognetwerk van D66 waar je apart lid kunt worden. Daarmee wil het bestuur van PRIDE66 de LHBTI+-agenda en het regenboognetwerk binnen D66 steviger verankeren.

De PRIDE66-afdeling Utrecht organiseert activiteiten voor de Regio Utrecht. De commissie werkt onder leiding van coördinator Michiel Lemmers en bestaat verder uit Koen van der Meer, Joris Canoy, Bart Gommers en Matthijs van Unen. Wil je contact opnemen? Dat kan via [email protected].

Er zijn soms ook vacatures voor het afdelingsbestuur, werkgroepen, commissies of het fractiebureau. Bekijk het overzicht.