Geschiedenis van D66

hans van mierlo2

D66 werd opgericht op 14 oktober 1966. Hans van Mierlo was een van de 36 initiatiefnemers, die een appèl presenteerden, waarin ze opriepen tot een nieuwe manier van politiek en besturen.
D66 is een sociaal-liberale partij. Het karakter van de partij is door de jaren heen ongewijzigd. De partij zet zich onverminderd in voor goed onderwijs, een sterk en slagvaardig Europa, individuele vrijheden en een duurzame, toekomstbestendige economie.

Veel bereikt

De afgelopen jaren heeft D66 veel bereikt. Zelfbeschikking is inmiddels de norm: abortus, euthanasie en homohuwelijk zijn wettelijk geregeld. De weigerambtenaar behoort definitief tot het verleden. Ook zijn de Ombudsman en het spreekrecht voor slachtoffers dankzij D66 niet meer weg te denken. En kun je winkelen wanneer je wilt, ook op zondag.

Roerige tijden

De partij kende ook roerige tijden. Van 1994 tot en met 2007 maakte D66 onderdeel uit van Paars I, II en Balkenende II. Het aantal zetels nam gedurende die periode gestaag af. In 2006 behalen de sociaal-liberalen slechts drie zetels bij de Tweede Kamerverkiezingen. Daarna is de klim naar boven ingezet en werden 5 verkiezingswinsten op rij geboekt.

De klim naar boven

In 2009 behaalt D66 3 zetels bij de Europese verkiezingen en boekt bij de Gemeenteraadsverkiezingen in 2010 een enorme winst. Met meer dan 600 gemeenteraadsleden en meer dan 100 wethouders is de partij goed vertegenwoordigd. Bij de Tweede Kamerverkiezingen in dat jaar stijgt D66 van 6 naar 10 zetels.

Lenteakkoord

In 2012 valt kabinet Rutte I uiteen, omdat de PVV wegloopt uit de Catshuisgesprekken over miljardenbezuinigingen. D66 neemt samen met de ChristenUnie en GroenLinks verantwoordelijkheid door de handen ineen te slaan en samen met het CDA en de VVD afspraken te maken over een omvangrijk bezuinigingspakket. Het Lenteakkoord is een feit. Hiermee voorkomt D66 bezuinigingen op het onderwijs, de rechtspraak en het PGB. Bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2012 behaalde de partij 12 zetels.

Niet alleen op politiek vlak maar ook qua organisatie heeft D66 een enorme groei meegemaakt. Op dit moment is de grens van 23.500 leden ruimschoots gepasseerd. En bij de Gemeenteraadsverkiezingen van maart 2014 kunnen nog meer mensen op D66 stemmen, omdat de sociaal-liberalen in meer gemeenten meedoen dan bij de vorige lokale verkiezingen.

Meer weten? Bekijk dan D66 in Vogelvlucht (.pfd) of Bekijk hier de tijdlijn.

Laatst gewijzigd op 8 december 2014