Waar is het perspectief voor de horeca?

Fractievoorzitter Rob Jetten pleit vandaag in het AD voor het veilig en verantwoord openen van restaurants, cafés, cultuurinstellingen en evenementen. Hij zou het liefst nu beginnen met proeftuinen die ondernemers en hun gasten het perspectief geven om de crisis door te komen.

03.12.2020

“Waar is het perspectief? We moeten niet langer vasthouden aan de alles-of-niets-strategie.”

Rob Jetten

Jetten: ,,Waar is het perspectief? We moeten niet langer vasthouden aan de alles-of-niets-strategie. Het kan en moet slimmer, in het belang van onze veiligheid en onze gezondheid. Met een beetje meer vrijheid en perspectief wordt het voor ons allemaal makkelijker om de zware coronamaatregelen vol te houden.”

26.01.2021

Vanaf februari komen er proeftuinen voor evenementen en sportwedstrijden met publiek. Deze tests vinden plaats onder strikte voorwaarden, bezoekers worden meerdere keren getest op het covid-19. Proeven in het buitenland beloven veel goeds.

Jetten’s proeftuinen hebben strikte voorwaarden. Mensen moeten vooraf reserveren, worden naar hun tafel begeleid in een goed geventileerde ruimte en worden vooraf of achteraf allemaal getest op corona. In de teststraten is immers nu sprake van overcapaciteit.

Jetten: ,,De gedachten over deze proeftuinen stammen al uit dit najaar, maar er is te weinig mee gedaan. Terwijl zelfs het RIVM en het OMT zeggen dat we ermee kunnen beginnen. Toch gebeurt dat niet. Dat frustreert me.”

Voor Jetten is de doorn in het oog de ongelijke behandeling tussen winkelketens en horeca, cultuur en evenementen. De Ikea is open, maar het restaurant op de hoek niet. Bioscoophouders en café-uitbaters hebben met lede ogen aangezien dat zij niet de kans krijgen om hun onderneming veilig in leven te houden.

Tijdens recente werkbezoeken heeft Jetten gemerkt dat ondernemers veel begrip hebben getoond dat zij hun deuren moesten sluiten. Maar de financiële malaise is groot. Koninklijke Horeca Nederland schat in dat ondernemers inmiddels ‪3 tot 5‬ miljard euro aan eigen geld in hun zaak hebben moeten stoppen, ondanks de steunpakketten van het kabinet. Jetten: ,,Als je zo’n offer vraagt, verdienen zij onze steun.” Daarom moet de voorgenomen versobering van het steunpakket van tafel gaat. Ook wil D66 dat bedrijven langer uitstel van belastingen krijgen, bijvoorbeeld met drie maanden, tot ‪1 april 2021‬.

Jetten benadrukt hoe zonde het zou zijn van al het belastinggeld als het kabinet nu alsnog ondernemers in de horeca, cultuur en evenementen in de steek laat: ‘We hebben de haven in zicht. Dus moeten we nu niet te karig en krenterig zijn.” Dat is niet alleen in het belang van ondernemers, maar in het belang van de samenleving. Jetten: ,,Onderschat ook niet de sociale rol die deze ondernemingen spelen. Zij zijn vaak sponsor van het plaatselijke voetbalteam en ontmoetingsplaats voor ons allemaal.“