Sigrid Kaag nieuwe lijsttrekker D66

Sigrid Kaag is verkozen tot lijsttrekker voor D66 bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2021. Daarmee volgt zij Alexander Pechtold op die eind 2018 de politiek verliet. Partijvoorzitter Anne-Marie Spierings: “Ik wil Sigrid en haar team van harte feliciteren. Ik kijk er naar uit met haar samen te werken om D66 bij de komende verkiezingen de grootste partij te maken.”

Kaag haalde bij de verkiezingen 95,7 procent van de stemmen. De andere kandidaat, Ton Visser, kreeg 3,1 procent van de stemmen. 1,2 procent van de leden stemde blanco.

“Wie idealen heeft, moet er staan op het moment dat het ertoe doet. Dat moment voor mij is nu. Ik ben de leden van D66 dankbaar voor het vertrouwen. Het is een voorrecht politiek leider te zijn van onze mooie en dynamische partij.”

Sigrid Kaag, gekozen lijsttrekker D66

Maar liefst 11.577 D66’ers stemden mee in de e-voting. Dat is 49,7% van de stemgerechtigde leden. Dat is een opkomstrecord voor een lijsttrekkersverkiezing. Ter vergelijking: bij de lijsttrekkersverkiezing van 2012 stemden 4136 leden (19,5%), in 2017 brachten 4509 leden (18,5%) hun stem uit. Partijvoorzitter Anne-Marie Spierings: “Deze opkomst geeft aan wat voor enthousiasme er in de partij is. Ik kijk vol vertrouwen naar de campagne voor de komende maanden.”

Sigrid Kaag spreekt morgen voor het eerst als nieuwe partijleider de leden van D66 toe. Dat zal ze doen vanuit Papendal, waar D66-leden bij elkaar zijn. Vanaf 15.45 uur is dit live te volgen via D66.nl/live (ook met ondertiteling) of op ons YouTube-kanaal.

Op zondag 20 september presenteert D66 haar nieuwe verkiezingsprogramma. Ook wordt de komende tijd gewerkt aan een nieuwe kandidatenlijst voor de Tweede Kamer. Tot 21 september kunnen D66-leden met interesse in het Kamerlidmaatschap zich melden.

De Landelijke Verkiezingscommissie is verantwoordelijk voor het verkiezingsproces. Na sluiting van de stemming afgelopen woensdag hebben zij de uitslag vastgesteld. Het proces-verbaal van de verkiezing kun je hieronder vinden.