D66 presenteert kandidatenlijst Tweede Kamerverkiezingen 2021

Met “gepaste trots” presenteren D66-lijsttrekker Sigrid Kaag en partijvoorzitter Anne-Marie Spierings vandaag de kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen van 17 maart 2021. Beide zijn blij met wat zij noemen “een sterk, divers en inclusief team van ervaren Kamerleden en nieuwe talenten”. Ze leggen de conceptkandidatenlijst met vertrouwen voor aan de leden van D66.

Beeld: De eerste 45 kandidaten op de advieslijst voor de Tweede Kamerverkiezingen in 2021.

In de top-10 staan vijf vrouwen en vijf mannen. Achter de nieuwe lijsttrekker Sigrid Kaag staat op plek 2 D66-fractievoorzitter Rob Jetten. Jetten woont in Gelderland, was jarenlang fractievoorzitter in Nijmegen, kwam in 2017 in de Tweede Kamer en is sinds twee jaar fractievoorzitter. Plek 3 is voor Hanneke van der Werf. Zij is geboren Twentse en groeide op in de Achterhoek. Sinds 2014 is ze raadslid en sinds 2018 fractievoorzitter voor D66 in Den Haag, waar ze al jaren strijdt voor een veilige stad en tegen ondermijnende criminaliteit. Andere nieuwkomer in de top-10 is Jeanet van der Laan op plek 8. Zij is nu wethouder onderwijs in Lisse en werkte daarvoor 17 jaar op een middelbare school. Ook was ze topvoetbalster en speelde ze tientallen keren voor het Nederlands elftal. Staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën staat eveneens voor het eerst op de lijst, op plek 10.

Op de lijst van D66 gaat kwaliteit hand in hand met diversiteit en inclusiviteit. Van de 65 kandidaten is 51 procent man en 49 procent vrouw. 23 procent van de kandidaten heeft een biculturele of migratie-achtergrond, waarvan er 5 in de top-20 staan en 11 in de top-40. De LHBTI-gemeenschap is goed vertegenwoordigd met 11 kandidaten, waarvan er 8 in de top-40 staan. Er is spreiding in opleiding en leeftijd. De jongste kandidaat op de lijst is de 19-jarige ‘klimaatstaker’ Stijn Warmenhoven, de oudste is Paul van Meenen (64 jaar). De kandidaten komen uit alle delen van Nederland, van Groningen en Friesland tot Gelderland, Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg, en zelfs uit de overzeese gebieden van ons koninkrijk.

Volgens Kaag staat de lijst vol met herkenbare D66’ers. “Ik verheug me erop met dit team aan de slag te gaan richting de verkiezingen. We hebben uitstekende kandidaten. Mensen met ervaring in het onderwijs, in de zorg, in Europa. Mensen met verstand van economie, klimaat & duurzaamheid en de rechtsstaat. Mensen die staan en strijden voor vrijzinnigheid. Kandidaten die hun sporen hebben verdiend in de politiek en de maatschappij. En we zijn erin geslaagd een nieuwe generatie D66’ers de ruimte te geven.”

Partijvoorzitter Anne-Marie Spierings vond het samenstellen van de kandidatenlijst een keuze uit luxe. “Wij zijn gezegend met veel talent in de partij. Dat is geweldig, maar het heeft als nadeel dat er meer goede mensen dan beschikbare plekken zijn. We hebben met elkaar zorgvuldig gewikt en gewogen om tot het beste en meest gebalanceerde team te komen. Wij staan voor deze lijst. Wij geloven in dit team, dat we met vertrouwen voorleggen aan de leden van D66.”

Binnen D66 is de Lijstadviescommissie (LAC) verantwoordelijk voor de conceptkandidatenlijst. Daarin ondersteunen mensen met politieke en HR-ervaring de lijsttrekker en partijvoorzitter. De leden van D66 bepalen per e-voting de definitieve volgorde van de kandidatenlijst. De stemming daarover loopt van 19 november tot 1 december. Kort daarna wordt de definitieve lijst bekend.