Tweede Kamer roept big tech op het matje

Op 11 februari organiseert de Tweede Kamer op verzoek van D66 een hoorzitting met social mediaplatforms. Big tech wordt op het matje geroepen.

In de Tweede Kamer aan de tand voelen

D66-Kamerlid Lisa van Ginneken: “Polarisatie en radicalisering zijn geen verdienmodel. Daarom willen wij social mediaplatforms als Facebook en Google aan de tand voelen. Zij gebruiken ondoorzichtige algoritmes die bepalen welke artikelen of filmpjes wij dagelijks te zien krijgen. Ook schotelen ze informatie voor met als enige doel ons langer en intensiever op hun platform houden. Informatie waar we heel boos of blij van worden. Niet altijd neutrale informatie dus. Op die manier kunnen ze ons platgooien met advertenties.”

“Polarisatie en radicalisering zijn geen verdienmodel. Daarom willen wij social mediaplatforms als Facebook en Google aan de tand voelen.”

Lisa van Ginneken

Klokkenluider Facebook ook aanwezig

Klokkenluider Frances Haugen heeft in oktober onthuld op welke manier Facebook bewust haat en maatschappelijke onrust versterkt op de Newsfeed, zodat mensen langer op hun platform blijven hangen. Dit heeft impact op polarisatie en radicalisering. Frances Haugen wordt ook uitgenodigd.

De hoorzitting bestaat uit drie delen:

• 10 februari 14.30-16.00 rondetafel met experts over de impact van social media. Aanwezigen: Evelyn Austin (Bits of Freedom), Mariëtte van Huijstee (Rathenau Instituut) en Renate Eringa (Commissariaat voor de Media)
  • 10 februari 16.30-18.00 gesprek met Facebook klokkenluider Frances Haugen, eerder getuigde zij voor de Amerikaanse senaat.
  • 11 februari 10.00- 12.45 hoorzitting met Edo Haveman (Facebook) en Marco Pancini (Google) over hun rol en invloed op de maatschappij. Twitter heeft laten weten niet te kunnen komen.