Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

Stientje van Veldhoven

Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat

46 jaar

Rijswijk (ZH)

Stientje van Veldhoven (1973) is namens D66 staatssecretaris voor Infrastructuur en Waterstaat in het kabinet Rutte-III.

Van Veldhoven begon haar carrière in Brussel, waar ze voor het Europees Parlement werkte. Daar zag ze voor het eerst ‘politiek in de praktijk’ en dat liet haar niet meer los. Nadat ze een aantal jaren bij het ministerie van Economische Zaken werkte, werd ze diplomate in Brussel, eerst bij de Nederlandse Vertegenwoordiging van de Europese Unie en daarna bij de Europese Commissie.

Van juni 2010 tot en met oktober 2017 was Van Veldhoven lid van de Tweede Kamer voor D66. Bij de Tweede Kamerverkiezingen van maart 2017 stond ze op nummer twee op de kandidatenlijst. In 2011 en 2012 werd zij uitgeroepen tot groenste politicus, in 2014 tot duurzaamste Tweede Kamerlid. Mede door haar inzet op thema’s als klimaat & energie, duurzaamheid en gaswinning is dit het groenste regeerakkoord ooit.

Van Veldhoven heeft inmiddels drie marathons gelopen, met als mooiste de marathon van Parijs. Ook dit jaar probeert ze opnieuw warm te lopen voor de marathon in 2018. Haar persoonlijk record: 4 uur en 8 minuten.

Portefeuilles

Milieu, Bodem, Openbaar vervoer en spoor, Fietsbeleid, KNMI, Autoriteit Nucleaire veiligheid, Planbureau Leefomgeving

Meer van Stientje van Veldhoven

Nu is het moment.