Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

Steun ons en help Nederland vooruit

Salima Belhaj (1978) is sinds 26 januari 2016 lid van de Tweede Kamer voor D66. Daarvoor was zij 8 jaar lang fractievoorzitter voor D66 in de gemeenteraad van Rotterdam.

“Na acht jaar in de Rotterdamse gemeenteraad gezeten te hebben, zet ik me nu de Tweede Kamer in voor D66. Zonder veiligheid kan Nederland niet vooruit en voor veiligheid kunnen we als klein land niet alleen zorgen. In het regeerakkoord zijn we de goede weg ingeslagen: er wordt ingezet op meer Europese Defensie samenwerking. Teveel nog probeert iedere lidstaat nu zijn krijgsmacht vorm te geven als een Zwitsers zakmes: alles moet erop zitten. Dat is niet alleen onbetaalbaar maar vooral ook inefficiënt. Vooral op het gebied van materiaal aanschaffen en het opleiden van personeel kunnen we nog veel meer samenwerking zoeken.

Ik wil dat iedereen, ongeacht afkomst of achtergrond, de vrijheid voelt zichzelf te zijn in Nederland. Óók bij Defensie. Ik ga me daarom hardmaken voor veel meer diversiteit bij Defensie. Ook als je afwijkt van de norm man, wit en hetero hoor je thuis bij Defensie. Dat is nu nog niet altijd ’t geval. Meer diversiteit en frisse aanwas helpen om de gesloten cultuur te doorbreken.”

Portefeuilles

Defensie materieel; Voortgang missies; Veteranenbeleid; Kunst & Cultuur
Voorzitter Commissie Europese Zaken

Meer van Salima Belhaj
D66 is voor mij de enige partij die consequent de tweedeling in onze samenleving bestrijdt. Voor ons zijn alle mensen gelijkwaardig. Want Nederlanderschap wordt niet bepaald door waar je vandaan komt, maar door wie je bent en wat je doet.