Alexander Pechtold

50 jaar

Wageningen

Alexander Pechtold (1965) is sinds 2006 partijleider en fractievoorzitter voor D66.

Om Nederland vooruit te brengen moeten we investeren in onderwijs, meer mensen aan een baan helpen en de economie vernieuwen. De afgelopen jaren heeft D66 door constructief samen te werken met het kabinet veel eigen ideeën kunnen verwezenlijken. We hebben Nederland sterker gemaakt met belangrijke hervormingen, zoals de verhoging van de AOW-leeftijd en het beperken van de hypotheekrenteaftrek. Niet altijd even populair, maar wel broodnodig om onze economie en onze samenleving structureel vooruit te brengen.

Het meest trots ben ik op het half miljard extra onderwijsgeld dat we hebben weten binnen te halen. Voor het eerst sinds tijden kan het onderwijs daarmee weer extra investeren in de talenten van onze kinderen, in toekomstige generaties. Naast het verbeteren van het onderwijs is het terugdringen van de hoge werkloosheid – onder ouderen én jongeren – een belangrijke opdracht voor de politiek. Een belastinghervorming had bij kunnen dragen aan vele tienduizenden extra banen, maar helaas bleek het kabinet daartoe niet bereid.

Er zijn meer grote uitdagingen. Nederland bungelt in Europa achteraan als het gaat om schone energie. Daar moet nu eindelijk eens politiek lef getoond worden. Dat lef ontbeert ook teveel partijen in hun Europese ambities. Nederland heeft zoveel te winnen bij een goed samenwerkend continent. Het is de dure plicht van D66 om het belang van een sterk Nederland in een sterk Europa te blijven uitdragen.

De politiek moet besluiten nemen, laten zien dat we echt het verschil kunnen maken voor mensen. Werken aan herstel van vertrouwen. Die verantwoordelijkheid rust, óók in de oppositie, op onze schouders.

Portefeuilles

Algemene Zaken; Kunst & Cultuur