Blijf op de hoogte!

Alexander Pechtold

51 jaar

Wageningen

Alexander Pechtold (1965) is sinds 2006 partijleider en fractievoorzitter voor D66.

Om Nederland vooruit te brengen moeten we investeren in onderwijs, meer mensen aan een baan helpen en de economie vernieuwen. De afgelopen jaren heeft D66 door constructief samen te werken met het kabinet veel eigen ideeën kunnen verwezenlijken. We hebben Nederland sterker gemaakt met investeringen in onderwijs en belangrijke hervormingen, zoals de verhoging van de AOW-leeftijd. Niet altijd even populair, maar wel broodnodig om onze economie en onze samenleving structureel vooruit te brengen.

Voor de komende jaren zijn er meer grote uitdagingen. Nederland bungelt in Europa achteraan als het gaat om schone energie. Daar moet nu eindelijk eens politiek lef getoond worden. Ook vind ik dat Nederland hechter moet samenwerken in Europa om de grote grensoverschrijdende thema’s aan te pakken, zoals de vluchtelingenproblematiek. We hebben zoveel te winnen bij een goed samenwerkend continent. Het is de dure plicht van D66 om het belang van een sterk Nederland in een sterk Europa te blijven uitdragen.

Misschien wel de belangrijkste uitdaging voor de komende jaren is het tegengaan van de tweedeling in Nederland. De politiek moet er zijn voor álle Nederlanders, werken aan kansen voor iedereen. Aan herstel van vertrouwen. Die verantwoordelijkheid rust ook op onze schouders. Op de vernieuwde fractie van 19 D66’ers. Wij zijn er klaar voor.

Meer van Alexander Pechtold
Het komt er nu op aan voor Nederland. Ik wil een land waar iedereen zich vrij en thuis voelt. Met goed werk, goede zorg en goed onderwijs.
- Alexander Pechtold