D66 Leusden presenteert verkiezingsprogramma

Op maandag 17 januari heeft D66 Leusden, als eerste partij van Leusden, het verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen bekend gemaakt. Tijdens een digitale bijeenkomst zagen de leden van de lokale afdeling van D66 op film, hoe de voorzitter van de programmacommissie, Quirine van Mourik, een versgedrukt exemplaar van het verkiezingsprogramma aan lijsttrekker Martijn Kraa overhandigde.

Leusden –

Direct na de jaarwisseling werd met, inmiddels traditionele, spandoeken de campagne afgetrapt met de leus: ‘D66 lekker lokaal!’ Een vette knipoog naar de nieuwe lokale partijen, maar met een serieuze boodschap. D66 Leusden is net zo goed een lokale partij als alle andere. Alle fractieleden zijn immers inwoners van Leusden, die zich vanuit hun lokale netwerk inzetten voor hun plaatsgenoten. Dus stem lokaal, kies D66 Leusden!

Dynamisch en duurzaam Leusden

Nu volgt de publicatie van het verkiezingsprogramma met de titel ‘Dynamisch en duurzaam Leusden’. Dynamisch, omdat Leusden zich op verschillende terreinen ontwikkelt. Jongeren zoeken een passende woning. Ondernemers willen werken en innoveren. Er komen nieuwe verschuivingen in de zorg. En ouderen die nog veel kunnen en willen bijdragen. Duurzaam, want natuurlijk wordt er klimaatbestendig gebouwd en wordt gezocht naar manieren om energie te besparen en op te wekken. Maar er wordt ook geïnvesteerd in een vitaal Leusden dat aantrekkelijk blijft om in te wonen, werken en recreëren. De digitale versie van het programma is te vinden op leusden.D66.nl.

Jong talent

De mensen die hun schouders onder de uitvoering van dit programma gaan zetten zijn ook bekend. Naast een aantal kandidaten met levenservaring, zet D66 Leusden nadrukkelijk in op nieuw en jong talent. Na lijsttrekker Martijn Kraa, die afgelopen zomer al voorgesteld werd, staan er maar liefst vier twintigers op de lijst. Kennard Reinders is de nummer twee en met 21 jaar, de jongste op de lijst. Hij studeert bestuurskunde en wil zich graag inzetten voor een soepele energietransitie en sport. Op vier staat Sam van Houtert (23), student international business en management. Sam is met name geïnteresseerd in financiën en veiligheid. Zesde op de lijst is Kelly Suvaal (27). Werkzaam in het sociaal domein in Amersfoort en hoopt haar kennis op dit vlak in te zetten in de Leusdense raad. Hylke Boersen (24), volgt op plek zeven. Hylke studeert dit jaar af aan de PABO en wil naast lesgeven, ervaring opdoen in de lokale politiek als opmaat naar minister van onderwijs. Alle jongeren willen zich samen sterk maken voor voldoende betaalbare woningen voor jong en oud.

Ervaring als basis

Quirine van Mourik is naast Martijn Kraa de enige met ervaring in de Leusdense politiek en bezet de derde positie op de lijst. Deze raadsperiode is zij fractievertegenwoordiger en voorzitter van de werkgroep jeugdgemeenteraad. Peter van Breugel is nummer vijf en heeft wel veel ervaring op maatschappelijk vlak (o.a. oprichter Stichting Toerisme In Leusden), maar is nieuw in de politiek. Hekkensluiter van de verkiesbare plaatsen is Fatma Eryilmaz, nummer acht. Ook nieuw in de politiek, maar zij heeft veel gezien en gedaan als maatschappelijk werker en bij de politie. Fatma wil haar ervaringen graag inzetten in de fractie.
Zittende raadsleden Albert Dragt, Ank van Woerdekom en Jan Mülder staan op de lijst als lijstduwers. Zij vinden het tijd om plaats te maken voor nieuw talent, maar zullen de nieuwe fractieleden graag met raad en daad bijstaan.