Driehoek Noordpolder D66 lansingerland gaat voor duidelijkheid en duurzame mobiliteit

In de raadsvergadering van 30 november spraken de politieke partijen in Lansingerland over de Nota van Uitgangspunten voor de Driehoek Noordpolder. Een dossier met een lange geschiedenis. D66 Lansingerland heeft zich altijd kritisch
uitgelaten over de geplande woningbouw op deze locatie, en kiest nu voor duidelijkheid omdat er een provinciale aanwijzing ligt. Daarbij stelt D66 dat woningbouw van belang is in Lansingerland. Tijdens de raadsvergadering diende D66
ook een motie in ter aanvulling zodat het een natuurinclusieve en duurzame wijk wordt en verkeersbewegingen worden beperkt.

Provinciale aanwijzing

Kort na de gemeenteraadsverkiezing van 2022 maakte de provincie Zuid Holland bekend een provinciale aanwijzing te geven voor de Driehoek Noordpolder. Een aanwijzing betekent dat de provincie voorwaarden meegeeft (zoals woningaantallen en locatie) waarbinnen de gemeenteraad een bestemmingsplan moet vaststellen. Doet de gemeenteraad dit niet, dan gaat de provincie dit zelf doen. D66 Lansingerland was hier ontstemd over, omdat dit de
gemeenteraad voor een deel buiten spel zet.

Kritiek

D66 Lansingerland heeft zich in het verleden kritisch uitgelaten over woningbouw in de driehoek. “Het gaat hier om een kleine locatie, aan de rand van de gemeente, met een lastige ontsluiting. Ook de aanpak rondom participatie in het verleden heeft spanningen veroorzaakt en het proces verstoord” legt fractievoorzitter den Heijer uit. Er zijn nieuwe omstandigheden en inzichten waardoor D66 Lansingerland besloten heeft dat langer tegenstribbelen niet in het belang is van de wijk en Lansingerland.

Bouwen voor Lansingerland

“Feitelijk heeft de provincie nu bepaald dat er woningen komen. De vraag is nu echter ‘hoe’ we dit gaan doen”, stelt den Heijer. Het is, naar de mening van D66, onwenselijk en niet fair richting inwoners om te blijven stellen dat de Driehoek onbebouwd zou kunnen blijven. Feit is dat de provincie een duidelijk besluit voor Lansingerland heeft genomen en er zijn voldoende signalen dat ze het serieus nemen; er komen woningen. D66 vindt nu ook dat het van belang is dat er op korte termijn gebouwd wordt in Lansingerland om het grote tekort
aan – met name de betaalbare en sociale woningen- in Lansingerland op te lossen.

Niet langer in onzekerheid en zelf regie nemen

De Driehoek is een locatie aangrenzend aan de Edelsteenbuurt en staat al jaren in veel gemeentelijke en provinciale documenten als (potentiële) woningbouwlocatie. Vorige besturen van de gemeente hebben hier geen knoop over durven doorhakken. Dat heeft tijd
en veel emoties gekost bij de omwonenden. Ook D66 heeft geprobeerd hier duidelijkheid over te krijgen door een voorstel te doen de locatie uit de plannen te halen. Hier is nooit een meerderheid voor gekomen. “De gemeenteraad heeft nu de keuze om óf zelf aan het roer te blijven rondom de ontwikkeling van de Driehoek, óf het uit handen te geven aan de provincie.” D66 kiest voor de eerste optie – om zo het beste de belangen van de wijk en Lansingerland te kunnen vertegenwoordigen”, vervolgt Den Heijer.

Een duurzame wijk, elektrisch rijden, gebruik van openbaar vervoer en deelmobiliteit

Om tegemoet te komen aan de punten vanuit het participatieproces heeft D66 een motie ingediend die met ruime meerderheid is aangenomen. Gezien het groene karakter van de buitenrand van Berkel en Rodenrijs en de Driehoek, is het voor D66 belangrijk dat de
woningen zo natuurinclusief mogelijk gebouwd worden. Daarnaast hecht D66 veel waarde aan veilige ontsluiting. Dit is een (terecht) heikel punt, waarbij de locatie van de Driehoek een “ideale” ontsluiting lastig maakt. D66 vindt dat de beste manier om verkeersveiligheid en rust te realiseren ligt in het verminderen van de verkeersbewegingen. Daarom wil D66 stimuleren dat er van tevoren duidelijke afspraken komen over deelmobiliteit en nieuwe bewoners wennen hieraan. Ook vraagt D66 aandacht voor elektrisch rijden en fietsen in de nieuwe wijk, bijvoorbeeld door meer laadpalen voor auto’s en fietsen te realiseren. Hierdoor neemt de herrie en uitstoot van auto’s af, terwijl het stimuleren van (elektrisch) fietsen ervoor
zorgt dat bewoners de auto laten staan. Tot slot wil D66 de rol van Openbaar Vervoer versterken in de ontwikkeling van de wijk en hierbij in te zetten op nabijheid van buslijnen en de mogelijke vertramming van de ZoRobusbaan in de toekomst. Concreet denkt D66 aan
goede fiets- en wandelroutes en door de bushalte Anthuriumweg aantrekkelijker te maken, bijvoorbeeld door goede fietsenstallingen en een overkapping/bushokje bij het station zodat reizigers niet in de regen hoeven te wachten.