D66 stelt vragen over vermindering bussen

Samen met collega-partijen hebben we vragen gesteld aan het college over de zogenaamde ‘lentedienstregeling’ van Arriva. Door deze dienstregeling, die maandag is ingegaan, rijden er minder bussen.

Op maandag is Arriva gaan rijden met een zogenaamde ‘lentedienstregeling’. Dit betekent dat er op lijnen 20-21 en R-Net lijnen 430-431 minder bussen gaan rijden. Dat vinden D66, PvdA, CDA en GB onwenselijk. In onze gemeente rijden er vooral in de dorpen al weinig bussen, en deze dienstregeling maakt het er niet beter op.

D66 wil dat het openbaar vervoer goed geregeld is. Zowel het hoofdnetwerk (R-Net) als het onderliggende busnetwerk dat door de dorpen gaat. Zo wordt het openbaar vervoor namelijk een aantrekkelijk alternatief voor de auto en dát is weer goed om klimaatverandering tegen te gaan. Zeker wanneer de bussen steeds vaker emmissieloos zijn.

Daarom hebben we met onze collega-partijen kritische politieke vragen gesteld aan het college. Als het college het openbaar vervoer namelijk wil blijven stimuleren, dan moet zij beter lobbyen richting de provincie, die de afspraken over het openbaar vervoer maakt. Zo bouwen wij samen aan een groener en socialer Katwijk!

Meer weten? De vragen kun je hier downloaden.