Blijf op de hoogte!

maandag 8 februari 2016

Initiatiefwet D66 donorregistratie

thumb-pia-dijkstra

Deze week vecht D66-Kamerlid Pia Dijkstra in de Tweede Kamer voor meer donoren met haar initiatiefvoorstel voor actieve donorregistratie (ADR). Negen miljoen mensen hebben hun keuze nog niet laten registreren. De invoering van een ADR-systeem laat de keuze vrij, maar registreert die keuze wel. ”

Dijkstra: “We willen mensen die nog geen keuze hebben gemaakt aanzetten om die te laten registreren. Zo hoeven hun nabestaanden die moeilijke keuze niet voor hen te maken en redt het mensenlevens.

Maak je keuze kenbaar

Ieder jaar sterven 150 mensen terwijl ze op een wachtlijst staan omdat er geen donororgaan beschikbaar is. Dijkstra: “Het huidige beleid van de overheid om meer donoren te werven schiet tekort. Op dit moment staan veel mensen op een wachtlijst. De donorweek heeft rond de 24.000 registraties opgeleverd. Dat staat in schril contrast met het grote aantal mensen dat hun keuze nog niet heeft laten vastleggen. Wij vinden dat we van mensen mogen vragen die keuze te laten registreren.”

Keuze eenvoudig aanpassen

Binnen ADR worden niet-geregistreerde Nederlanders van 18 jaar en ouder per brief gevraagd een keuze over orgaandonatie vast te leggen. De keuzes zijn ‘ja’, ‘nee’, ‘mijn nabestaanden kiezen’ of ‘een specifiek derde persoon kiest’. In de brief staat dat wanneer men niet reageert, er wordt uitgegaan van instemming met orgaandonatie. Indien binnen zes weken na verzending geen reactie is ontvangen, wordt een herinnering verstuurd. Daarin worden opnieuw de consequenties van niet reageren uitgelegd. Weer zes weken later wordt een bevestiging van de registratie verstuurd. Deze keuze kan op elk moment eenvoudig aangepast worden.

Steun onze strijd en word lid!

word-lid

Foto Pia Dijkstra op homepage (d66.nl): Steven Rieder