Vragenhalfuur omtrent Rademakers Gieterij

Op grond van artikel 39 van het Reglement van Orde van de gemeenteraad in Emmen kunnen gemeenteraadsfracties in Emmen tijdens het vragenhalfuur van een gemeenteraadsvergadering vragen stellen aan het college van B&W. D66 Emmen heeft samen met de SP de volgende vragen gesteld over verontrustende berichten van omwonenden van Rademakers Gieterij.

Spreektekst Joey Koops

“Vooropgesteld, ik stel deze vragen mede namens de SP, die van plan waren om over hetzelfde onderwerp te spreken. Wij zijn beiden namelijk enorm geschrokken van berichten van omwonenden
van Rademakers Gieterij de afgelopen maanden, over blauwe nevels met vreemde geuren, kapotte filters en achterstallig onderhoud, stankoverlast, ongezonde lucht, brandlucht, luchtwegproblemen
als astma, oud-medewerkers met klachten, benauwdheid, lawaai, ook midden in de nacht, en roestpuntjes op auto’s.

Wellicht nog veel erger, wat wij bovendien horen en zien is dat de buurtbewoners, ondanks dat de klachten er blijkbaar al zo’n 10 jaar zijn en de afgelopen tijd lijken te zijn verergerd, in hun woorden
wel klagen, roepen en schreeuwen, maar geen gehoor krijgen. Wat de inwoners ons daarom hebben gevraagd, en wat wij op onze beurt aan het college vragen, is om oprechte aandacht en hulp.

Onze vragen, die ik meteen allemaal stel omdat ze allemaal verband houden, zijn dan ook als volgt:

1. Is het college op de hoogte van de klachten en zorgen van de buurtbewoners van Rademakers, zoals zojuist beschreven? Zo ja, is het college door Rademakers zélf ook op de hoogte gesteld over eventuele problemen?

2. Is het college bereid om in gesprek te gaan met de buurtbewoners, en van hun een inventarisatie van alle klachten en zorgen te ontvangen?

3. Is het college bereid om in gesprek met Rademakers over de klachten en zorgen en over het ontzorgen van de buurtbewoners?

4. Is het college bereid om in gesprek te gaan met andere relevante partners, zoals de provincie en de RUD, over de klachten en de zorgen, en, waar nodig, diepgaand onderzoek naar de klachten en daarnaast het goede gesprek tussen deze partners en de buurtbewoners aan te moedigen en waar nodig op gang te brengen?”

Antwoord

In zijn antwoord heeft wethouder Guido Rink (PvdA) aangegeven op de hoogte te zijn geweest van een incident dat had plaatsgevonden waarbij er van een defect sprake was. Bovendien heeft de gemeente daarover contact gehad met Rademakers en de RUD. Verder is het college bereid om in gesprek te gaan met de inwoners en heeft het ook al een gesprek staan met Rademakers, op 20 oktober aanstaande. Daarbij wil het college wel eerst alle feiten op tafel hebben, voordat er conclusies getrokken kunnen worden.

In een vervolgvraag heeft D66 Emmen fractievoorzitter Joey Koops nog doorgevraagd op het incident. Hij vroeg zich namelijk af, omdat de wethouder aangaf op de hoogte te zijn geweest van een incident, of het Rademakers is geweest die hem daarover heeft geïnformeerd en dat de inwoners vervolgens ook betrokken zijn, of dat het anders heeft gelopen.

De wethouder gaf daarop aan dat hij niet door Rademakers zelf is geïnformeerd, maar dat hij naar aanleiding van social media zelf contact heeft gezocht met Rademakers.

D66 Emmen is niet ontevreden over de beantwoording. We hebben de betrokken inwoners meteen op het gesprek op 20 oktober kunnen wijzen en we hebben er vertrouwen in dat deze aandacht de gestelde problemen in ieder geval naar de voorgrond heeft gebracht. Wel denken wij dat Rademakers Gieterij er nog een flinke klus aan zal hebben om duidelijk te maken dat het bedrijf geen negatieve impact op de omgeving heeft en wij vinden ook dat het bedrijf ook actiever met de omgeving in gesprek moet treden, zeker bij incidenten.

Wij houden onze vinger aan de pols en blijven in gesprek met alle omwonenden om voor hun het beste resultaat te halen. Dat is onze belofte!