Parallelweg

Tijdens de commissievergadering Wonen en Ruimte op maandag 2 oktober en tijdens de gemeenteraadsvergadering van donderdag 19 oktober hebben Martine Stulp en Joey Koops gesproken over de bouwplannen voor de Paralellweg, op het oude Sedna-terrein en het naastliggende Generaal Maczek Plantsoen. D66 Emmen heeft uiteindelijk tegen de plannen gestemd. Lees hieronder waarom!

Inbreng Martine Stulp
tijdens de commissievergadering

“Er is al veel gezegd over dit plan, maar wij willen toch ook even terugkomen op die boom.

Wij begrijpen heel goed dat inwoners verknocht zijn aan deze boom, op deze specifieke plek. Het monument is verplaatst en het is duidelijk dat de boom zelf in dat opzicht geen status meer heeft, maar de boom is al die tijd troost en een herinnering aan het monument geweest, en dan vooral ook op déze plek.

Het lijkt een aardig compromis om de boom te verplaatsen, maar wat is er mis mee om dit laatste stukje groen, groen te houden?

De fractie van D66 vindt de aanpak van woningnood belangrijk, maar niet als dit ten koste gaat van spaarzame stukjes groen, dichtbij het centrum. Als het hier om sociale huurwoningen ging, waarvan het aantal maar met moeite wordt uitgebreid, dan hadden we daar een ander idee over.

We willen van de wethouder weten wat leidend is in dit plan? De aannemer geruststellen of de inwoners?

Hoeveel woningen worden er minder gebouwd als de boom en een klein stukje groen bewaard mogen blijven op deze historische plek in Emmen?

Tot slot:
Het verhaal van mevrouw Evenhuis over de inspraakmomenten, waarbij er vooral onaangename verrassende informatieverstrekking werd gedeeld, daarvan ben ik erg benieuwd hoe de wethouder hierop reageert.

Wat was er gebeurd als er eerder naar de bewoners was geluisterd, en als zij ook tijdig echte inspraak hadden gehad?

Inbreng Joey Koops
tijdens de gemeenteraadsvergadering

Tijdens de commissievergadering is de gemeenteraad verteld dat als we dit plan niet precies in deze vorm en met deze voorwaarden doorzetten, dat het hele project dan omvalt. Dat is volgens mij niet
hoe wij als gemeenteraad gepositioneerd zouden moeten worden. Bovendien lijkt het ons sterk. En dat gevoel wordt door de buurtbewoners gedeeld.

Voor zover wij weten is het geheel namelijk voor een relatief bescheiden bedrag aangekocht, en met de in de commissie genoemde kavelwaarde moet er toch ook met iets kleinere percelen, of met een iets andere inrichting van de percelen waarvoor na afloop van de commissievergadering door de buurtbewoners nog een alternatief is geopperd en waar wij graag een reactie van de wethouder op zouden willen horen, flinke winst te behalen vallen. En al zijn hier ook vragen over gesteld tijdens de commissievergadering, was toen het antwoord slechts: ‘nee, het kan gewoon niet’. Ook zo’n
antwoord doet natuurlijk wat met onze positie als gemeenteraad.

D66 heeft daarom na afloop alsnog de volgende vragen gesteld:

1. Wat zijn de precieze kosten en de verwachte opbrengsten?
2. Wat is de onderbouwing van de stelling dat deze plannen goed of beter in de buurt passen? en
3. Kan uitgebreider worden beargumenteerd hoe deze plannen binnen de woonvisie passen?

We hebben een reactie op deze vragen ontvangen en wij zijn blij dat de wethouder de moeite heeft genomen om ook na de commissievergadering onze vragen te beantwoorden, maar alle antwoorden hebben we nog niet.

Zo heeft de wethouder duidelijk opgesomd wat alle kosten zijn, namelijk de aankoopwaarde, sloopkosten, woonrijpkosten, etc., maar hebben we geen inzicht in die kosten gekregen. Vervolgens
is duidelijk gemaakt dat de gemeente wel degelijk een berekening heeft gemaakt van de verwachte opbrengsten, maar ook die is niet gedeeld. Het antwoord is, daarentegen: wíj hebben het getoetst en
wíj vinden het aannemelijk. En dat is prima natuurlijk, maar waarom mag de gemeenteraad diezelfde toets niet doen of inzien? Dat is nota bene onze taak.

Vervolgens is geschetst hoe deze plannen naar het idee van het college passen binnen onze stedenbouw en de woonvisie. Waarbij is opgemerkt dat, omdat de zienswijzen niet over de plannen
als geheel gaan maar vooral over de groenstrook, dat de plannen daarom zeer gewenst zijn. Die conclusie is volgens ons te kort door de bocht. Bovendien, we hebben toch juist in de woonvisie
afgesproken dat het belangrijk is dat wijken divers zijn en dat alle prijsklassen in alle wijken moeten samenkomen? En dat de woningen waaraan het meeste behoefte is, goedkope koopwoningen en
sociale huurwoningen zijn?
Dan had het toch veel beter gepast om het oude pand daadwerkelijk te transformeren, bijvoorbeeld tot een soort appartementengebouw? De openbare parkeerplaats lag er
al.

Voorzitter, ik kom tot een afronding.

Wat van ons bij dit agendapunt gevraagd wordt, is het schrappen van groen in een wijk waar groen steeds schaarser wordt, en het schrappen van een stukje cultuurhistorie, dat voor veel mensen warme herinneringen met zich meedraagt. En wij hebben simpelweg de informatie niet om tot zo’n ingrijpend besluit te komen. Wat wij wel weten is dat er een buurt is die ontevreden is over de participatie, dat er een compromis is gesloten op de inhoud maar niet met de omwonenden, en dat we straks huizen gaan bouwen voor een doelgroep die uit onze eigen onderzoeken niet naar voren komt. Ik houd hoop op de eerste termijn van de wethouder, maar wat D66 betreft is het in deze alles-of-niets situatie, maar eens een keer niets.

Conclusie

De reactie op onze inbreng en vragen door de andere gemeenteraadsfracties en wethouder Van der Weide was teleurstellend. De simpele boodschap was: dit is het enige plan dat mogelijk is, we hebben onze best gedaan om bewoners mee te laten participeren en het is jammer dat het niet gelukt is, meer informatie over bijvoorbeeld de kosten en verwachte opbrengsten kan niet gedeeld worden en de boom en het plantsoen hebben niet genoeg waarde om ze te behouden.

Dat is wat ons betreft niet acceptabel.

Het klopt dat er gebouwd moet worden, flink ook. Maar aan stadsvilla’s is geen gebrek. Waar wel een gebrek aan is zijn betaalbare koopwoningen, sociale huurwoningen en groen en cultuur in onze wijken. Dit plan gaat hier volledig tegenin. Sterker nog, we hebben een pand gesloopt dat geschikt was geweest voor goedkopere woonvormen. We hebben een openbare parkeerplaats gesloopt, vlak naast het centrum. En we gaan nu schaars groen en een boom met historisch belang verwijderen, ondanks breed protest uit de buurt. En dat alles voor de portemonnee van aannemers en projectontwikkelaars.

D66 Emmen heeft dan ook met de volledige overtuiging tegengestemd. Helaas was alleen GroenLinks het met ons eens. Toch gaan wij door.

Emmen verdient beter.