Een nieuw Reglement van orde

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van donderdag 21 december is het nieuwe reglement van orde van de gemeenteraad van Emmen vastgesteld. Een noemenswaardige gebeurtenis en fractievoorzitter Joey Koops heeft namens de gehele gemeenteraad daarom gesproken over het belang van dit stuk. Lees hieronder zijn bijdrage.

Spreektekst Joey Koops

“In juni vorig jaar is de nieuwe gemeenteraad bijeengekomen voor twee heisessies, waar we gesproken hebben over de werkwijze van de raad. Toen nog onder leiding van een externe adviseur van Necker, maar het mag niemand verbazen dat Sander nooit meer vertrokken is.

Eén van de uitkomsten van de heisessies was een werkgroep, ‘Nieuwe Werkwijze raad,’ die bestond uit de raads- en commissieleden Hoogenberg, Louwes, De Jonge, Pruisscher, Van der Woude en Stulp, ondersteund door de griffie. De opdracht waar zij mee aan de slag zijn gegaan luidde als volgt:

“Ontwikkel een vergadersysteem dat efficiënt is, het onderlinge debat tussen raadsleden versterkt en meer ruimte biedt voor interactie met inwoners. Zorg ervoor dat deze ontwikkeling stapsgewijs plaatsvindt en is gebaseerd op een breed draagvlak vanuit de raad.”

Eigenlijk best gek dat we pas anderhalf jaar later ons nieuwe reglement van orde bespreken.

De eerste grote stap was het adviesrapport ‘Werkwijze Raad,’ dat de werkgroep heeft opgesteld en precies een jaar geleden door de raad is vastgesteld. Om tot dit adviesrapport te komen, is de werkgroep zes keer in een korte periode bij elkaar gekomen, en zijn er gesprekken gevoerd met de voorzitter en vicevoorzitter van de raad, de fractievoorzitters en het college. Een flinke hoeveelheid werk in een korte periode, maar het resultaat was er absoluut niet minder om, met maar liefst 30 voorstellen.

Zoals u begrijpt is de raad dan ook, effectief als zij is, direct aan de slag gegaan met een aantal meteen in te voeren- en experimenteervoorstellen, zoals het instellen van een permanente werkgroep ‘Werkwijze Raad’ en we konden we ook alvast nadenken over een aantal nader uit te werken voorstellen en werkafspraken.

De permanente werkgroep werkwijze raad, bestaande uit de raads- en commissieleden Hoogenberg, Louwes, Wittendorp, Gels, Pruisscher, Stulp en Van der Woude, onder het voorzitterschap van de heer Pruisscher en onder begeleiding van de griffier als adviseur en secretaris, is uiteindelijk verder gegaan met het uitwerken van de voorstellen en heeft als resultaat een herijking van het Reglement van orde voorgesteld. Het stuk dat nu voor ons ligt.

Om tot dit voorstel te komen is ook deze werkgroep vaak bijeengekomen in een toch al drukke periode, maar liefst 10 keer heb ik mij laten vertellen, en hebben zij ook veel overlegd met de fractievoorzitters, het presidium, het college, de ambtelijke organisatie en de griffie. Een inzet die zeker niet onbesproken mag blijven.

De herijking van ons reglement heeft als beoogd effect het meer in positie brengen van de raad, het bevorderen van het onderlinge debat en het efficiënter maken van onze vergaderingen. Bovenal, ons doel was en is om het politieke debat in de gemeenteraad zo te stimuleren dat het de lokale democratie uiteindelijk versterkt.

Voor ons als raad stopt het werk dan ook niet na het vaststellen van ons Reglement. Eigenlijk begint het nu pas. Eén van de volgende thema’s waar de raad mee aan de slag gaat is namelijk de betrokkenheid van inwoners bij het gemeentebestuur. Mede door het nieuwe Reglement kunnen we ons de aankomende periode meer inzetten op het thema participatie. De werkgroep zal hier samen met het college, de ambtelijke organisatie en natuurlijk de rest van de raad en onze inwoners stappen in gaan zetten. Vorige maand is zelfs al een begin gemaakt met een startbijeenkomst.

Voorzitter, ik weet dat ik namens de gehele gemeenteraad spreek wanneer ik zeg dat ik trots ben op het stuk dat voor ons ligt, dat ik veel zin heb om aan de slag te gaan met alle nieuwe mogelijkheden en dat ik zeker weet dat de gestelde doelen met dit voorstel een stuk dichterbij komen. Deze nieuwe verordening is de kers op de taart van het harde werk van de beide werkgroepen en in het bijzonder de griffie, onder bezielende leiding van de griffier, en het onderstreept ook nogmaals dat samenwerking tot de mooiste resultaten leidt.

Van harte bedankt.”