Bibliotheek op zondag open

De bibliotheek aan de Molenstraat in Ede gaat in ieder geval voor de komende twee jaar op zondag open. De gemeenteraad nam 10 november 2022 daartoe een amendement aan van D66, VVD, BurgerBelangen, GroenLinks, GemeenteBelangen, PvdA en MME.

Steun voor de bieb

In deze tijden met hoge energierekeningen is het fijn om een publieke ruimte te hebben waar je een boek of een krantje kan lezen, mensen kan ontmoeten of kan studeren. Dat stelt D66-raadslid Stephan Neijenhuis als één van de redenen voor zijn voorstel. Neijenhuis: “De bieb is een belangrijke plek, zeven dagen per week! Via een motie vroegen we al om een onderzoek en een voorstel van het college. Het onderzoek was erg positief over de behoefte, maar het voorstel kwam er niet. Dan doen we het zelf maar.”

Niet bezuinigen op cultuur

Met het amendement wordt geld vrijgemaakt voor de kosten die bij het openen van de bieb komen kijken. Neijenhuis (D66): “Dat geld vinden we erg belangrijk. Anders zou de bibliotheek op een andere plek weer moeten bezuinigen. Of de cultuursector als geheel. Terwijl de bibliotheek en cultuur ontzettend belangrijk zijn voor de Edese samenleving. Dat hebben we dus geregeld.”