Thomas Walder stopt als wethouder in Deventer

Vandaag (16 november 2023) heeft Thomas Walder laten weten dat hij om persoonlijke redenen zijn functie als wethouder in Deventer wil neerleggen. Zijn persoonlijke videoboodschap is HIER te bekijken.

Beeld: Gemeente Deventer

Fractie en afdelingsbestuur

De fractie en het afdelingsbestuur van D66 Deventer vinden het bijzonder spijtig dat Thomas stopt, maar respecteren zijn besluit. Thomas is in 2018 gestart als wethouder in Deventer nadat hij daarvoor in Hellendoorn namens maar liefst 4 politieke partijen wethouder was. Na bijna 10 jaar wethouderschap en met een privésituatie met twee kleine kinderen en een meer dan voltijds werkende partner, is het herkenbaar dat Thomas zich de vraag stelt welke zaken hem in het leven positieve energie geven en hem zowel als wethouder als vader/echtgenoot effectief en productief houden.

“We waren erg blij met Thomas als wethouder en hij heeft zijn functie meer dan uitstekend vervuld” aldus fractievoorzitter Jan Schuring. Met zijn vertrek valt er een leemte in het college die de partij snel zal invullen. Afdelingsvoorzitter Arjen Schuiling stelt: “Binnen D66 Salland hebben we een permanente Wethoudersadviescommissie (WAC), die is aangesteld door de afdelingsleden. In de WAC zitten ervaren leden met o.a. wethouders ervaring. Deze brengt een vertrouwelijk advies uit naar de fractie en de fractie kiest uiteindelijk de nieuwe wethouder. We volgen het draaiboek dat we voor zulke situaties beschikbaar hebben”.

Selectie en benoeming nieuwe wethouder

D66 Deventer streeft naar een voortvarende selectie en benoeming nieuwe wethouder.
Een personele wisseling in het college van B&W dient het best zo snel mogelijk vervuld worden zonder natuurlijk de zorgvuldigheid te verliezen.  De WAC is geïnformeerd over de ontstane vacature en zal de procedure zo snel mogelijk starten. Kort gezegd worden de volgende stappen doorlopen:

• Er is een korte termijn waarbinnen belangstellenden kunnen solliciteren bij de WAC.
  • De WAC voert gesprekken en adviseert de fractie van D66 Deventer.
  • De voltallige fractie (gekozen raadsleden plus beëdigde raadsopvolgers) kiest de voorkeurskandida(a)t(e), die vervolgens wordt voorgesteld aan de gemeenteraad van Deventer. De raad stemt over de benoeming.
  • De partij en het gemeentebestuur van Deventer streven naar een snelle doorlooptijd die het mogelijk maakt om de nieuwe wethouder op de laatste raadsvergadering van december (dat is 20 december) te kunnen beëdigen.
  • Natuurlijk zal een nieuwe wethouder zijn/haar huidige werk nog moeten afronden en overdragen. Een snelle start van de nieuwe wethouder zal daarom ergens half of eind januari kunnen plaats vinden. Tot dat moment is Thomas Walder natuurlijk bereid om zijn huidige functie te blijven vervullen en een warme overdracht van taken mogelijk te maken.

Voor het afscheid van Thomas wordt nog een moment gekozen. We zullen hem zeker niet ongemerkt laten vertrekken.

Voor vragen over het voorgaande is contact op te nemen met de voorzitter van het afdelingsbestuur D66 Salland via [email protected]

Namens de fractie van D66 Deventer en namens het afdelingsbestuur,

met democratische groet,

Jan Schuring (fractievoorzitter D66 Deventer)