Illegale kamerverhuur en afvalstort in Voorstad

Er komen veel bezorgde meldingen uit de Voorstad over verkeersongelukken op de kruising Veenweg-Rielerweg, over overlast door gedumpt afval, en over illegale kamerverhuur. D66 heeft net als andere partijen een rondleiding gehad van het buurtcomité buurtverbetering Voorstad Deventer rondom deze problemen. Als D66 willen we dat er stappen tegen deze problemen worden ondernomen. We hebben hier technische vragen over gesteld. Uit de antwoorden zien we dat de handhaving op de illegale kamerverhuur en afvalstort wordt verbeterd.

Voorstad heeft dringend meer aandacht nodig

De verhalen van de buurt, de artikelen in de Stentor (bijv. van jl. 26 februari), en het eigen werkbezoek maken duidelijk dat de buurt dringend tijd en aandacht nodig heeft om de leefbaarheid te verbeteren. De illegale kamerverhuur zorgt er voor dat mensen geen afvalpas hebben en hierdoor hun afval niet kwijt kunnen. Met alle gevolgen van dien, zoals afvalstort op stoep en straat. Het afval wordt niet alleen in de buurt gevonden, maar ook ruim 1,5 kilometer verderop klagen inwoners van Deventer over de illegale afvalstort. Naast dit afvalprobleem, is er ook nachtelijke overlast. Deze (illegale) kamers worden verhuurd aan arbeidsmigranten. Ze worden vaak midden in de nacht opgehaald met busjes die dan toeterend aangeven dat ze wachten. Dit moet ook anders om iedereen een goede nachtrust te bieden.

Antwoorden op vragen stellen gerust, maar we blijven de aanpak volgen

Inmiddels lopen de gesprekken tussen de gemeente en de buurt over de veiligheid van de kruising Veenweg-Rielerweg. Uit gesprekken met de buurt blijkt dat men zich beter gehoord voelt op dit punt. Nu moet er worden gehandhaafd op de illegale kamerverhuur om de overlast hiervan terug te dringen. De beantwoording van onze vragen lijkt hiermee een versnelling te geven. Als D66 houden we een vinger aan de pols om te kijken of hiervoor snel een oplossing komt. Voor de langere termijn willen we onderzoeken welke structurele oplossingen er zijn voor de huisvesting en goede leefomstandigheden voor zowel buurtbewoners als arbeidsmigranten. Dit om te voorkomen dat een “waterbed-effect” optreedt; namelijk dat het probleem van de ene naar de andere plaats verspreidt. Want ook voor de Voorstad geldt ons motto; D66 laat iedereen vrij, maar niemand vallen.