Algemene beschouwingenmeerjaren- begroting
2024-2027

Voorzitter,
We stellen vandaag de begroting vast waarmee we voor 2024 ruim € 485 miljoen investeren in deze gemeente.
De contouren hebben we vastgelegd met de voorjaarsnota en daarmee was D66 al dik tevreden. D66 had enkele extra wensen voor het vrij besteedbare incidentele bedrag en die zijn allemaal gehonoreerd. En dankzij die voorstellen:

• Investeert Deventer 4 miljoen extra om de verduurzaming van het maatschappelijk vastgoed versneld mogelijk te maken,
  • Investeert Deventer 1,5 miljoen extra om de openbare ruimte versneld op orde te brengen. Daarmee worden acute knelpunten met wortelopdruk aangepakt.
  • en investeert Deventer 3 miljoen in 3 belangrijke pleinen die hoognodig op de schop moeten.

En ondanks die extra investeringen (die zelfs hoger optelden dan het vrij besteedbare budget), slaagt het college erin om een sluitende meerjarenbegroting aan deze raad voor te leggen. Dat is een knappe prestatie gelet op de structurele tekorten waar veel gemeenten in ons land mee te maken hebben.  We moeten afwachten waar een nieuw kabinet mee komt om de gemeentefinanciën weer meerjarig perspectief te geven. Omdat Deventer zijn kas op orde heeft, kan een extra rijksbijdrage voor het gemeentefonds, alleen maar een extraatje opleveren voor Deventer. Dat is geen verkeerde startpositie.

Voorzitter,
ik leg enkele accenten waarop D66 trots is met deze begroting

In het ruimtelijk domein zijn we trots:

• op de vele woningbouwprojecten waar het college aan werkt. Verspreid over de gemeente wordt er gebouwd in de dorpen en de wijken van de stad. Dat is ook hard nodig om de ambitie van 11.000 woningen te realiseren.  We lezen in de krant over vertragingen en uitval in veel bouwprojecten overal in het land, maar in Deventer speelt dat minder en zit er veel woningbouw in de pijplijn. De actualisering van de woonvisie garandeert dat er voldoende aanbod blijft komen, ook voor de kwetsbare groepen op de woningmarkt.
  • Ook prima dat de omgevingsvisie wordt geactualiseerd en het kader blijft waarbinnen oa het mobiliteitsbeleid vorm krijgt. Natuurlijk kijken we uit naar de realisatie van het plan voor de Nieuwe Markt, we kijken uit naar de aanpak van de Bokkingshang en mooi dat er geld is uitgetrokken voor het fietsparkeren in de binnenstad. Dit dossier kan overigens wel een versnelling gebruiken. We zijn mede-indiener van een motie om dat te realiseren.

Voorzitter, in het sociaal domein wordt er op veel plekken geïnvesteerd in het welzijn van onze gemeente en haar inwoners.  D66 Deventer is blij met de ingeslagen koers om Deventer een meer inclusieve stad te laten worden en het onderwijs naar een hoger plan te brengen. Goed dat enkele schoolgebouwen vernieuwd worden. We volgen nauwgezet de thema’s leerlingenvervoer, van wieg naar werk en de aanpak van dakloze jongeren. D66 is tevreden over de expliciete aandacht voor gezondheid en het terugdringen van gezondheids­verschillen. We zien het gezondheidsbeleid graag verder ontwikkeld, over de beleidsdomeinen heen.

Binnen het domein Bestuur is D66 heel tevreden dat de ambtelijke organisatie wordt versterkt. Deventer groeit in inwonertal en ambities, dus dat vergt meegroei in de menskracht om dat mogelijk te maken.
D66 is ook tevreden dat de cultuurbegroting voldoende dekking geeft om een besluit over het BWH en de Schouwburg mogelijk te maken. Ja, dat wordt nog een breinbreker de komende weken.
D66 is zeer content met de voorbereidingen voor het eerste burgerberaad over de klimaatopgave in onze gemeente. We hopen zeer dat dit nieuwe instrument helpt om het commitment met en vertrouwen in de lokale politiek ter herwinnen en we draagvlak kunnen krijgen voor deze  complexe opgave in onze gemeente.

Voorzitter, het programma duurzaamheid loopt door de drie domeinen heen. Mooi dat onafhankelijk onderzoek nog eens aantoont dat we met Diftar in Deventer op de goede weg zijn. D66 is ontevreden over het eenzijdig dictaat van het provinciebestuur over zon op land waarmee Deventer buitenspel wordt gezet en de provincie ons straks nog dwingt om de RES-opgave van omliggende gemeenten (die geen zonneweides meer mogen realiseren) met extra molens te compenseren in het zoekgebied langs de A1. Het kan niet zo zijn dat Deventer de RES-opgave van andere gemeenten op haar grondgebied voor rekening moet nemen. Dit dossier laten we vandaag rusten, maar we laten het niet los.

Voorzitter, ik rond af met nog een paar zinnen over onze insteek voor deze begrotingsbehandeling. Wij zijn terughoudend bij het steunen van amendementen op de begroting omdat we deze begroting steunen en we een euro maar 1 keer kunnen uitgeven.
We hebben overwogen om met een amendement te komen om tekorten in het veiligheidsprogramma voor 2024 te voorkomen. De behandeling aan de raadstafel van de strategische veiligheidsagenda leerde echter dat we dat beter kunnen regelen bij de komende voorjaarsnota.
D66 is wel medeindiener van de motie “veilig thuiskomen” en van de motie over het fietsparkeren. D66 ziet graag echt meer voortgang op het realiseren van bewaakte en betaalde fietsparkeerplekken in de binnenstad. Dit was niet voor niets een ambitie in ons coalitieakkoord.

Voorzitter, tot zover de inbreng van de fractie van D66
Ik kijk uit naar een mooie vergadering.