Maak van oude tramremise een cultureel hart voor de buurt

Tussen de Bomenbuurt en de Vruchtenbuurt ligt een groot gebouw met oude, industriële tramgarages en moderne werkplaatsen: de tramremise Lijsterbesstraat. Maar door de komst van de nieuwe trams wordt deze tramremise overbodig. Daarom komt D66 lijsttrekker Robert van Asten met het plan om in dit versteende stukje stad een cultureel hart en groene oase te maken.

Den Haag neemt in 2026 definitief afscheid van de oude rood-beige trams. In dat jaar komen de nieuwe voertuigen op het netwerk. Voor deze nieuwe voertuigen wordt een nieuwe remise in Ypenburg gebouwd en is de remise uit de jaren 20 in de Lijsterbesstraat overbodig. Het twee voetbalvelden grote terrein kan op een hele nieuwe manier worden ingericht zodat het voor alle buurtbewoners een functie krijgt. Om deze plek echt van iedereen te maken wil D66 de komende jaren samen met de buurt en de HTM een plan maken.

Cultureel hart, groene oase

“Natuurlijk hebben wij zelf al wat ideeën”, zegt lijsttrekker Robert van Asten. “De prachtige oude gebouwen uit de jaren ‘20 laten we staan en daar komt ruimte voor kleine ondernemers uit de buurt. Alles van werkplekken voor kunstenaars en creatieve ondernemers tot cursussen en sportlessen”. Er is ruimte een leuk café en voor culturele evenementen voor de hele wijk. De nieuwere delen missen de charme van de oude remise en kunnen daarom plaatsmaken voor een park en speeltuin. “Zo kunnen we twee dingen geven die Vruchten- Heester en Bomenbuurten nog te weinig hebben: een cultureel hart en een groene oase”.

Met de hele buurt bepalen

“De mogelijkheden zijn oneindig”, zegt Van Asten. “Ik fiets er elke dag langs en elke dag denk ik aan de mogelijkheden die we hier hebben. Maar ik ben niet de enige die in de buurt van deze remise woont”. Daarom wil D66 samen met de hele buurt nadenken over de toekomst van de remise. “Samen kunnen we van de halteplaats voor trams een echte halteplaats voor de hele buurt maken.”