Den Haag gaat in Metropoolregio aandringen op meer inspraak bewoners

Beeld: Caroline Verduin

Of je nu de tram, metro of bus pakt, de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag heeft ermee te maken. Dit orgaan maakt fundamentele keuzes over het vervoer van de 2,5 miljoen mensen in de regio en heeft een jaarlijks budget van 600 miljoen euro. Maar zo invloedrijk als de metropoolregio is, zo groot is het gebrek aan democratie. Dankzij aandringen van D66 gaat Den Haag zich inzetten om bewoners mee te laten praten over de besluiten van de MRDH.

Het gebrek aan democratie en inspraak is al langere tijd een doorn in het oog van D66. Eerder riep fractievoorzitter Marieke van Doorn ook al op om het mogelijk te maken dat bewoners kunnen inspreken bij de MRDH. “Bewoners klagen over geschrapte tramhaltes, maar als gemeenteraad gaan we daar niet over. We kunnen deze mensen alleen aanhoren en dat is ontzettend frustrerend”, zei Van Doorn daarover.

Op aandringen van D66 is er nu in een nieuwe zienswijze opgenomen dat er verbetering moet komen in hoe bewoners kunnen inspreken. Met deze zienswijze gaat het college aandringen op veranderingen bij de MRDH. “Dit is een kleine, maar belangrijke stap in de goede richting”, zegt raadslid Peter Mekers. “Maar we zijn er nog lang niet. Zowel raadsleden als bewoners staan nog te ver weg van de echte besluiten in de MRDH. Zo machtig als de MRDH nu is, zo democratisch moet het worden”.