D66: Tram moet veiliger en gesloten tramhaltes moeten weer open

Beeld: Alireza Parpaei

Het is snel, handig en echt Haags: de tram! Maar toch blijft het aantal mensen dat de tram neemt steken sinds de coronapandemie. Het helpt ook niet dat sommige haltes nog steeds gesloten zijn en incidenten in de tram het gevoel van veiligheid ondermijnen. D66-raadslid Peter Mekers wil daarom de gesloten haltes weer openen en onderzoeken hoe de tram veiliger kan. “De tram moet voor iedereen een handig en veilig alternatief zijn. Alleen zo heeft iedereen de kans om goed van A naar B te reizen”.

Peter Mekers

Een flink aantal tramhaltes werden tijdens de coronacrisis geschrapt. “Dit is tijdens een crisis gebeurd, zonder inspraak van de bewoners die juist graag van de tramhalte gebruik maken”, zegt Peter Mekers. “In de tijd was dat te begrijpen, maar de crisis is inmiddels verder achter ons en de omwonenden hebben nog steeds hun tramhalte niet terug”. Met een motie, die unanieme steun kreeg in de raad, heeft Mekers afgedwongen dat Den Haag bij de MRDH ervoor gaat pleiten om de haltes weer te openen. “Als we willen dat meer mensen de tram pakken, moet de tram niet voor de neus van die mensen voorbij blijven rijden”.

Ook heeft een aantal incidenten het gevoel van veiligheid in de tram flink aangetast, ziet Mekers. “Deze incidenten zijn geen trend, maar een incident kan wel mensen die al twijfelen overhalen toch de auto te pakken”. Mekers wil daarom dat ook het veiligheidsgevoel gemeten en gerapporteerd wordt. Zo kan er op tijd worden ingegrepen en voorkomt je daarmee dat mensen het OV gaan mijden. Bovendien heeft de HTM al een flinke pot met geld van de gemeente gekregen om de veiligheid te verbeteren. “We moeten er niet alleen op letten dat dat geld effect heeft, maar ook dat dat geld wordt ingezet voor het doel. Geld voor veiligheid in Haagse trams mag niet worden ingezet om gaten in de begroting elders in de metropoolregio te vullen”, waarschuwt Mekers. “De Haagse trams zijn de aderen die het hart van Den Haag doen kloppen. Laten we daarom goed voor de tram zorgen, want dan zorgen we ook goed voor Den Haag, de Hagenaars en Hagenezen”.