D66: Na jaren wachten nu doorpakken met regenboogzebrapad

Beeld: Lucas van Oort o

Het regenboogzebrapaden: een bekend symbool van inclusie en tolerantie op straat. Maar hoewel deze kleurrijke zebrapaden al lange tijd bestaan, binnen en buiten Nederland, is het volgens de gemeente Den Haag niet mogelijk om ze aan te leggen. D66 snapt niet dat wat elders kan, in Den Haag onmogelijk lijkt en vraagt om opheldering.

In 2021 won Stichting Queer Mind een prijsvraag van de gemeente om de Stationsbuurt een kleine impuls te geven. Hun idee, een regenboogzebrapad, zou worden uitgevoerd door de gemeente. Maar drie jaar later is er niets van gekomen en claimt de gemeente dat regenboogzebrapaden niet mogelijk zijn vanwege de verkeersveiligheid. Tot verbazing van velen. Want elders in Nederland zijn regenboogzebrapaden wel toegestaan. D66 raadsleden Marije Mostert en Peter Mekers vragen om opheldering. Mekers: “Als andere gemeenten zoals Gouda wel dit symbool van tolerantie en liefde toestaan, waarom kan dat dan niet in onze eigen gemeente?”

De locatie van het voorgestelde regenboogzebrapad is voor Mostert symbolisch. Aan het Huijgensplein, het hart van de Stationsbuurt, zijn herhaaldelijk andere symbolen van de LHBTIQ+gemeenschap vakkundig gesloopt. Mostert: “Regenboogbankjes zijn vernield en de vlaggenmast met de regenboogvlag is in deze wijk door één of meerdere homofoben meermaals uit de grond getrokken. We laten ons als stad niet bang maken of wegzetten. Wij staan voor de iedereen binnen LHBTQ+gemeenschap en dat blijven we doen. Den Haag van ons allemaal”.