D66 en bewoners zijn klaar met overlast gigantische pickup trucks– “Laat ze maar meer betalen”

Het is al jarenlang een grote ergernis in woonwijken: grote Amerikaanse pick-ups die asociaal op de stoep geparkeerd staan, meerdere parkeerplekken in beslag nemen en voor onveilige situaties zorgen. Bewoners die dit melden, klagen dat er nauwelijks op wordt gehandhaafd. Het Haagse raadslid Peter Mekers is er helemaal klaar mee: “Laat ze maar meer betalen”, zegt hij tegen het AD.

Te groot voor de straat

Je ziet ze steeds meer in Den Haag: enorme Amerikaanse pick-ups zoals de RAM 1500 of Ford F-150. Omdat ze gigantisch zijn – sommige voertuigen zijn bijna zes meter lang – is het lastig om ze door Haagse straten te manoeuvreren of om ze op één parkeerplek te zetten. Het resultaat is dat bewoners zich kapot ergeren, ambulances niet door sommige straten kunnen en andere weggebruikers onveilig zijn.

Straten zijn er voor mensen

Raadslid Peter Mekers (D66), die in Den Haag vaak asociaal geparkeerde pick-ups ziet, is het parkeergedrag van sommige eigenaren helemaal zat. “Of ze staan op de stoep of ze nemen twee parkeerplaatsen in. We krijgen geregeld klachten van bewoners hierover”, vertelt hij. Het lijkt er volgens hem ook op dat er nauwelijks op wordt gehandhaafd door de gemeente. “Haagse straten zijn niet alleen een parkeerplaats, maar moeten ook fijn zijn voor buurtbewoners om te lopen, fietsen  en elkaar te ontmoeten. Het is tijd dat de straat weer voor de stad is, niet alleen voor stilstaand blik.

“Haagse straten zijn niet alleen een parkeerplaats. Het is tijd dat de straat weer voor de stad is, niet alleen voor stilstaand blik.

Peter Mekers

Verbieden kan niet,
betalen wel

Het raadslid vindt eigenlijk dat deze gigantische voertuigen niet in Nederlandse woonwijken horen. Maar een verbod, zoals GroenLinks in Rotterdam voorstelde, is volgens hem niet haalbaar. “Daar hebben we de juridische middelen niet voor”. Wat echter volgens hem wél kan, is dat eigenaren van deze enorme voertuigen meer gaan betalen voor het parkeren in Den Haag. “Het lijkt me een hele goede manier om mensen te stimuleren die auto’s niet meer in woonwijken neer te zetten.”

Gemeente moet handhaven

Mekers gaat het gemeentebestuur ook vragen om sneller te reageren op meldingen van bewoners over asociaal parkeren in woonwijken. De gemeente zou, vooral gezien het tekort aan handhavers, dankbaar gebruik moeten maken van deze meldingen om boetes of naheffingen uit te delen, vindt hij. “Het is tijd dat de straat weer voor de stad is, niet alleen voor stilstaand blik of gigantische trucks”.