D66: Bouw aan de toekomst en sloop de megastores

Heel Den Haag snakt naar ruimte om te wonen, te leren en te leven. Het lijkt soms bijna onmogelijk om nog ruimte te vinden voor nieuwe woningen, voor scholen en voor groen. Dat terwijl er achter één van de grootste stations van de Randstad een gigantisch stuk grond half leegstaat: de Megastores. D66 vindt het hoog tijd om meer ambitie te tonen voor dit waardevolle maar vergeten stuk Den Haag.

Duizenden woningen

D66 ziet bij de Megastores ruimte voor duizenden woningen. Woordvoerder wonen Peter Mekers: “In de strijd tegen de woningnood is het ombouwen van de Megastores een van de belangrijkste overwinningen die we kunnen boeken”. Woningen die op een steenworp afstand liggen van station HS, de Haagse Hogeschool en het ROC Mondriaan. Een wijk zo dicht bij het centrum en station HS biedt kansen om voor veel mensen een fijn thuis te worden. Mekers: “De Rotterdamse wijk Little C laat zien hoe je stedelijk wonen op een mooie manier kan combineren met horeca, winkels en groen”.

Groene parel
met iconische kunst

Maar het nieuwe gebied heeft meer potentie dan alleen wonen. Laak is een van de meest versteende stukken van onze stad. Daarom willen we op steenworpafstand van Holland Spoor ook Hollands Park. Een nieuwe groene parel die zich kan meten met de Paleistuinen in het centrum. En er is geen betere manier om de nieuwe dynamiek van dit stuk stad te benadrukken dan met een nieuw, iconisch kunstwerk. Een meesterwerk dat niet alleen kunst naar de bewoners toebrengt, maar bezoekers vanuit de hele wereld deze nieuwe kant van Den Haag laat zien.

Nieuwe brug
en Laakhallen

Om het gebied beter met het centrum te verbinden wil de partij dat er een nieuwe loop- en fietsbrug over het spoor komt. Zo hoeven niet alle bewoners door lelijke tunnels of door een druk station om naar de stad te gaan. Maar dit nieuwe stukje Laak kan niet zonder eigen winkels en horeca. Daarom komt er een nieuwe, kleine maar vooral sfeervolle overdekte markt: de Laakhallen. Een combinatie van de industriële geschiedenis van het stadsdeel en de overdekte markten van Zuid-Europa.

Visie voor een dichtbevolkte stad

Den Haag is de dichtstbevolkte stad van het land, maar dat denk je niet als je door de spookachtig verlaten Megastores loopt. Lijsttrekker Robert van Asten: “Juist in deze dichtbevolkte stad moeten we slimme keuzes maken over de weinige grond die we hebben. Dan kiest D66 voor groen, wonen en een plek waar we trots op kunnen zijn”. Van de nieuwe eigenaren is nog niet bekend wat ze werkelijk van plan zijn en wanneer. Van Asten: “Wij willen niet wachten totdat anderen met ideeën komen. Wij hebben onze eigen visie”