Mobiliteitsvisie: stimuleer de fiets

Iedere inwoner maakt zijn eigen keuze over hoe hij zich verplaatst in onze stad en daarbuiten. De een doet dat lopend, de ander fietsend, de een pakt het ov en de ander pakt de auto. We bepalen niet hoe je je door de stad moet verplaatsen, maar D66 kiest er wel om onze inwoners zoveel mogelijk te stimuleren om de fiets te pakken. Want dat is gezonder en beter voor het milieu. Lees de hele bijdrage hieronder tijdens de behandeling van de mobiliteitsvisie.

Stimuleer de fiets

Investeer in bewaakte, gratis en voldoende fietsparkeerplaatsen. Verbeter het fietsnetwerk in de stad, zodat fietsers veilig en vlot kunnen doorfietsen en geef fietsers vaker voorrang, zoals op rotondes. Denk ook aan de ambities van de fietssnelwegen, bijvoorbeeld richting Assen-Beilen. Deze duurzamere en gezondere manier van vervoer willen we blijven bevorderen. Fijn dat we de fietsstimulering terug lezen in de visie.  

Pilot Beilerstraat en participatie

Een eerste uitwerking van de mobiliteitsvisie is het autoluw maken van de binnenstad, daar hoort de pilot van de Beilerstraat  bij. Daar horen we wisselende geluiden over. Het autoluw maken heeft gevolgen voor de omgeving, daarom is het essentieel om de omgeving vroegtijdig te betrekken bij de planvorming, dus vanaf het begin!  Naar aanleiding van de ervaringen van de participatie bij de Emmaschool hadden we meer van het college verwacht. We zijn benieuwd naar de reactie van het college en het verdere proces.

Langer onderweg met de auto

Voorzitter, en is er dan helemaal geen plek meer voor de auto in Assen?  Zeker wel, want veel mensen hebben hun auto nodig om naar hun werk te gaan. We kiezen voor een gezonde stad, dat betekent dat je soms langer onder onderweg bent met de auto. Deze visie geeft een helder beeld waar we naar toe gaan. En we willen niet elke twee jaar alle wegen nog een keer herzien. We streven er wel naar dat we in de wijken 30 km per uur rijden, maar dat ook de infrastructuur daar op aangepast moet zijn. Daarom houden we vast aan de visie en gaan niet mee met het amendement van de VVD en AC.

De parkeerstrategie

We hadden graag gezien dat de parkeerstrategie in de mobiliteitsvisie was gefietst. Die discussie voeren we graag binnenkort met elkaar. Daarom gaan we niet mee met de beide amendement van de VVD en AC.

We zullen er van bewust moeten zijn, dat we het gebied op een andere manier moeten inrichten, dan dat we gewend zijn. Bijvoorbeeld, omdat we gezondheid en klimaat van groot belang vinden voor nu en in de toekomst.