De natuurvergunning
Op 26 september 2023 heeft de Minister voor Natuur en Stikstof van der Wal een natuurvergunning verleend aan Schiphol. Het is een brede natuurvergunning met betrekking tot de uitstoot van stikstof. Deze geldt niet alleen voor het vliegverkeer, maar ook alle activiteiten op de luchthaven zelf. De natuurvergunning is afgegeven voor 440.000 tot (vooralsnog) 500.000 vluchten.
De Tweede Kamer had het afgeven van de natuurvergunning ‘controversieel’ verklaard – wat betekent dat het tot de vorming van een nieuw kabinet in de koelkast geplaatst wordt. Maar de minister gaf aan dat het desondanks onvermijdelijk was de vergunning toch af te geven.
De vergunningverlening was volgens haar immers een zuiver administratieve, non-politieke handeling en er was noodzaak voor een natuurvergunning aangezien de luchthaven op dit moment geen vergunning had en dit voor problemen kon gaan zorgen.
Ook stelde zij dat de wettelijke beslistermijn al ver overschreden was. Wat ze daarbij niet zei was dat dit vooral het gevolg was doordat Schiphol een aantal keer de tijd gegund werd om aan de voorwaarde van de vergunning te kunnen voldoen. Het uitstel had dus vooral te maken met het tegemoet komen aan Schiphol. Het is duidelijk dat de traditionele buitengewone behandeling van Schiphol nog niet helemaal ten einde is.
Wat wel aardig is, is dat ze ook stelt dat het een voordeel is dat met het verlenen van de vergunning er nu een ingang bestaat bij de rechter om deze inhoudelijk te laten toetsen. Enerzijds een open uitnodiging aan de verschillende partijen die dit inderdaad van plan zijn. Anderzijds een teken dat ze gelooft dat de procedure op een juiste wijze verlopen is en dat alle losse eindjes dichtgestrikt zijn.