De eigenlijke bedoeling van de bijeenkomst leek echter vooral om de aanwezigen te laten weten dat er aan de 440.000 niet te tornen valt.
Na de opening was er nog even het inmiddels gebruikelijke ‘incidentje Extinction Rebellion’ dat ongeveer 5 minuten duurde. Nadat de dame in kwestie onder luid geschreeuw was weggevoerd nam de directeur-generaal Luchtvaart en Maritieme zaken kort het woord.
De kern van haar verhaal was dat het overleg tussen het ministerie, Luchtverkeersleiding Nederland, en de luchtvaartondernemingen het getal van 440.000 naar voren was gekomen. Dit getal zou rekening houden met zowel het milieu als de overlastproblemen, als met de minimale hoeveelheid vluchten om de hubfunctie in stand te houden.
Vervolgens was er nog een uitgebreide presentatie van de Programmadirecteur Omgeving Luchthaven Schiphol en de, daardoor wat kortere, presentatie van de omgevingsmanager Schiphol. Die laatste ziet met name op de verbinding tussen de ontwikkelingen op – en van de luchthaven en de omgeving.
Waar de eerste toespraak het kortste duurde, overschaduwde die wel de opvolgenden; 440.000 lijkt door het ministerie nu al in steen gehouwen.
De opvolgende informatiemarkt was vervolgens ook minder informatief dan gehoopt. De standhouders waren kennelijk voornamelijk geïnstrueerd om de boodschap te verkondigen. Bij praktisch iedere meer onderbouwde vraag schoot men gelijk in het defensief. Daardoor was er ook daar niet echt gelegenheid om meer informatie in te winnen, maar bleef het meer bij het herhalen van mantra’s.