Rondvraag voor de commissie MO van 7 februari 2022

Zaterdag 29 januari 2022 bracht AD Haagsche Courant een uitgebreid artikel over de vereniging Islamitisch Cultureel Centrum Wateringen (ICCW) die zich besodemieterd voelt door het college van B&W van de gemeente Westland, aangezien de vereniging het voormalige verenigingsgebouw de Eendenburcht niet mag kopen. ICCW is al sinds de jaren tachtig gehuisvest in het gebouw van het voormalige Gemeentelijk Elektriciteits Bedrijf (GEB) aan de Julianastraat, een pand dat in eigendom is van de gemeente Westland.

In een lang artikel valt te lezen hoe het ICCW al jaren in gesprek is met de gemeente in de zoektocht naar een fatsoenlijke locatie. Het GEB-gebouw is verouderd, zit vol asbest en kampt met achterstallig onderhoud. Reeds in 2015 waren er gesprekken met de toenmalige wethouder en werd er gesproken over de koop van de Eendenburcht.

De gemeente heeft bij het ICCW aangegeven dat het niet tot verkoop over kon gaan aangezien er op een gegeven moment een nieuwe nota was aangenomen waarin de verplichting was opgenomen dat gemeentelijk vastgoed openbaar verkocht dient te worden. Het ICCW is hier tijdens het hele onderhandelingsproces niet van op de hoogte gesteld.

Dit geeft aanleiding tot de volgende vragen:

1. Herkent het college de hierboven beschreven gebeurtenissen over de contacten met het ICCW en het proces van onderhandelingen dat uiteindelijk heeft geleid tot de weigering van het college om de Eendenburcht aan de vereniging te verkopen?

2. Is het juist dat de vereniging ICCW al ruim 35 jaar een keurige huurder van de gemeente is en dat de activiteiten van de vereniging een belangrijke plaats innemen bij de Wateringse leden van hun doelgroep?

3. Is het correct dat het voormalige GEB-pand gelet op o.a. de bouwkundige staat en de brandveiligheid niet langer geschikt is om het ICCW te huisvesten? Hoe heeft het college als verhuurder het zover laten komen dat het gebouw in deze staat verkeert?

4. Is het college het met D66 Westland eens dat het ICCW recht heeft op goede huisvesting zoals elke Westlandse vereniging?

5. Wanneer is de in het artikel genoemde nota vastgesteld waarin het voorschrift is opgenomen dat gemeentelijk vastgoed openbaar verkocht moet worden?

6. Is deze nota ter kennis gebracht van de gemeenteraad? Zo nee, is het college bereid de hierboven genoemde nota per ommegaande aan de gemeenteraad te verstrekken?

7. Hoe wil het college er zorg voor dragen dat het ICCW zo spoedig mogelijk fatsoenlijke huisvesting krijgt in Wateringen?

8. Mocht het ICCW de Eendenburcht niet mogen kopen van het college, wat zijn dan de plannen van het college met de Eendenburcht?

Schriftelijke vragen in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en overige werkzaamheden van de Gemeenteraad van Westland gesteld op 27 januari 2022

betreft: Westland in de Groene Stad Challenge 2021

De Zuid-Hollandse gemeenten Rijswijk en Delft hebben op 24 januari 2022 de eerste en tweede plaats behaald bij de categorie steden in de Groene Stad Challenge 2021. Hierbij wordt het openbaar groen van steden en dorpen binnen de bebouwde kom geanalyseerd op kwaliteit en hoeveelheid.
De gemeente Westland heeft zichzelf ingeschreven voor deze Challenge en heeft acht dorpen laten beoordelen. Deze Westlandse dorpen scoren zeer slecht. Op de ranglijst van 355 dorpen bezet Westland de vier laatste plaatsen.

In het verleden werd Westland al als minst groene gemeente van Nederland beoordeeld. Het lag dus ook in de lijn der verwachting dat de beoordeling van het openbaar groen in de Challenge niet goed zou zijn. De door het college gepresenteerde Groenvisie is al een tijdje van de radar verdwenen, D66 gaf al eerder te kennen dat de oorspronkelijk gepresenteerde groenvisie niet rijp was voor besluitvorming.

D66 Westland zet zich al vele jaren in voor het openbaar groen binnen de gemeente. Om van deze beschamende klassering af te komen, wil D66 in Westland een 3-30-300-vuistregel invoeren en dit een prominent deel van de Groenvisie laten uitmaken. Veel gemeenten zijn inmiddels al met een 3-30-300-vuistregel aan de slag gegaan.

De 3-30-300-vuistregel houdt in dat er vanuit elk huis 3 bomen zichtbaar moeten zijn, er in elke wijk 30% bladerdek moet zijn en dat iedereen moet wonen binnen 300 meter van een park of andere groene ruimte. Na eerdere initiatieven zoals het zoeken van locaties van bomen, hoopt D66 Westland met dit initiatief een bijdrage te kunnen leveren aan het vergroenen van Westland.

Dit geeft aanleiding tot de volgende vragen:

1. Heeft het college kennisgenomen van de plek van de Westlandse dorpen op deze ranglijst?

2. Wat is de reactie van het college op dit behaalde resultaat?

3. Wat gaat het college doen met de gegevens die uit de Groene Stad Challenge 2021 over het groen in de dorpen zijn gekomen?

4. Is het college het met D66 Westland eens dat door het invoeren van de 3-30-300-vuistregel er veel winst geboekt kan worden bij het vergroenen van de openbare ruimte in Westland?

5. Is het college bereid om de 3-30-300-vuistregel een prominent onderdeel te laten zijn van de Groenvisie?

6. Wanneer ontvangt de raad de volgende versie van de Groenvisie om te bespreken en te beoordelen?

Wij verzoeken u deze vragen schriftelijk te beantwoorden binnen de daarvoor gestelde termijn.

fractievoorzitter D66 Westland

Schriftelijke vragen in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en overige werkzaamheden van de Gemeenteraad van Westland gesteld op 23 november 2021

betreft: Orange the World in de gemeente Westland

In juli 2021 heeft de Jongerenraad aangegeven dat Westland een Safe Streets-gemeente moet worden. Dit is een initiatief waarbij aandacht wordt gevraagd voor de veiligheid op straat voor bijvoorbeeld meiden en vrouwen en mensen van de lhbti-gemeenschap. De Jongerenraad had het sympathieke plan de gemeenteraad actief te gaan adviseren op dit gebied. Een idee was het meedoen aan lessen maatschappijleer op middelbare scholen. Ook werd er gesproken over een Westlandse versie van een app die in Rotterdam is gelanceerd waarop straatintimidatie en/of onveilige locaties kunnen worden gemeld, zodat politie en handhaving hierop kunnen inspelen, maar dat er ook bijvoorbeeld extra straatlantaarns geplaatst kunnen worden.
Op de website van Orange the World staat aangegeven dat Westland in 2021 meedoet aan de campagne, wel met bijschrift: “Nadere info over de invulling volgt”. De landelijke campagne loopt van 25 november tot en met 10 december 2021.

Dit geeft aanleiding tot de volgende vragen:

1. Heeft het college zicht op hoe groot het gevoel van onveiligheid onder meiden en vrouwen in de gemeente Westland is?

2. Wat is de ‘nadere invulling’ van de deelname van de gemeente Westland? Welke activiteiten kunnen de Westlanders verwachten?

3. Hoe staat het met de plannen van de Jongerenraad?

4. Heeft het college plannen voor een meldpunt voor straatintimidatie en/of onveilige locaties? Zo ja, wanneer is dit te verwachten? Zo nee, zou het college zorg willen dragen voor de komst van zo’n meldpunt?

Wij verzoeken u deze vragen schriftelijk te beantwoorden, bij voorkeur nog binnen de looptijd van de landelijke campagne 2021.

Ilse Daalhof
steunraadslid D66 Westland

Raadsvergadering 9 november 2021

agendapunt: begroting 2022

Inleiding
Allereerst wil ik het college danken voor de reactie op onze eerste schriftelijke termijn. Zowel de reactie op onze inbreng, als de reactie op de inbreng van onze collega’s geeft ons in zekere mate helderheid hoe het college in veel zaken staat. In sommige punten kunnen wij ons als partij en fractie goed vinden, maar in andere ook niet. Graag breng ik deze vandaag nogmaals over het voetlicht.

We leven in een spannende tijd, niet alleen in een tijd van een mondiaal virus, maar ook in een tijd van zorgen. Zorgen die inwoners van onze gemeente hebben. Kunnen we de zorg die we nodig hebben nog wel betalen? Is er wel een betaalbaar huis voor ons te vinden? Of hoe laten we onze gemeente achter voor de generaties na ons, voor onze kinderen?
Het gaat hier om zorgen die terecht zijn.

Jeugd
In vrijwel elk beleidsstuk van de gemeente wordt de jeugdzorg als zorgpunt benaderd. Het wordt als een financieel vraagstuk gezien, waarmee kinderen met depressies verworden tot negatieve cijfertjes in een gemeentelijke begroting. Soms is het een beheersbaar dossier, als we geld overhouden, maar veelal is het een hoofdpijndossier waar we geld op tekort komen.
D66 Westland zou willen pleiten voor een totaal andere kijk op dit dossier. Jaarlijks wordt er tussen de 70 en 80 miljoen euro aan het sociaal domein uitgegeven, waarvan de jeugdzorg de grootste afnemer is. Ook geven we als gemeente elk jaar meer geld uit, dan dat we hiervoor begroten of beschikbaar hebben.

Wij kiezen voor een benadering die belicht hoe we dit geld besteden. Krijgt het meisje met de depressie de zorg waardoor ze weer stage durft te lopen? Of krijgt de jongen met angststoornissen ondersteuning waardoor hij weer in de schoolbanken zit? En mag dit dan kosten wat het kost? Wat D66 betreft, volmondig ja. Het gaat erom dat we doen wat nodig en goed is en dat we de gemeente en daarmee de wereld een stukje mooier maken. Hoe kijkt het college hier tegenaan?

In de begroting wordt het kostenplafond opgeschort en wordt voorgesteld om dit tijdens de voorjaarsnota opnieuw onder de loep te nemen. Over dit onderwerp hebben de wethouder en de D66-fractie de degens al meermalen gekruist, maar de richting van het idee stuit ons tegen de borst. Kritisch naar de uitgaven kijken is goed, maar wettelijk moeten we gelukkig doen wat we behoren te doen. En dat is er zijn voor hen die ons nodig hebben, in dit geval er zijn voor onze jeugd. Waarom heeft het college dit begrip nog in de begroting gezet? Is dit niet slechts een boekhoudkundig begrip om de illusie te wekken dat ons jeugdzorgboekje op orde is?

Wonen
Als we verder kijken dan het sociaal domein, dan zijn er zorgen rondom het vinden van een betaalbaar huis. Iedereen in deze ruimte kent wel een of meerdere jongeren of starters die al jaren op zoek zijn naar een huis. Die, als ze dan een huis hebben kunnen vinden, simpelweg overboden worden met soms wel 50.000 euro.

Toegegeven, de woonproblematiek is een landelijk vraagstuk, waar je als gemeente maar voor een deel invloed op hebt. En toegegeven, de huidige woonvisie van de gemeente is een stap in de juiste richting, er komt bijvoorbeeld meer ruimte voor sociale huur. Hiervoor dus ook onze waardering.

Maar tegelijkertijd berust deze woonvisie ook voor een belangrijk deel op het idee dat door middel van doorstroming er woningen beschikbaar moeten komen voor jongeren. Het tekort aan starterswoningen wordt hiermee maar ten dele opgelost.

Erkent het college dit vraagstuk voor jongeren en starters? En erkent het college dat we dit vraagstuk met de huidige woonvisie bij lange na niet kunnen oplossen? Ziet het college mogelijkheden om hierin nog stappen voor starters te zetten? En is het college hiertoe bereid? Denk hierbij onder andere aan nog lagere parkeernormen, het omzetten van bedrijven naar woningen of het opwerken van een startersnotitie om de mogelijkheden te verkennen.

Groen en klimaat

Zonnepanelen
In onze eerste termijn hebben wij een substantieel deel van onze bijdrage besteed aan het onderwerp klimaat en groen. In de reactie van het college komt het herkenbare verhaal terug. Enerzijds fijn, dan zit er lijn in het collegebeleid en wordt er écht met één mond gesproken, anderzijds niet fijn als het niet volledig de lijn is die je als partij voorstaat.

Uit het verhaal van de wethouder die verantwoordelijk is voor de energietransitie, moeten we de harde conclusie trekken dat het deze periode niet gelukt is om dit vraagstuk écht dichterbij de inwoners te brengen. Initiatieven van onze kant zijn volgens het college financieel en organisatorisch niet haalbaar gebleken.

Wij hebben daar onze bedenkingen bij. Een snelle rekensom. Een gemiddeld huishouden verbruikt 600 euro aan stroom, hiervoor zijn negen zonnepanelen nodig. Deze kosten ongeveer 3.000 euro. Om alle ruim 40.000 huishoudens binnen Westland dus van zonnepanelen te voorzien is een slordige 120 miljoen euro nodig. Gelukkig kan de btw teruggevraagd worden en zou deze hele transitie nog maar 95 miljoen euro kosten. En laten we als gemeente nu nog 200 miljoen in een oude sok hebben liggen. In vijf jaar is dit bedrag terugverdiend en is onze oude sok weer goed gevuld.

Een klein beetje gekkigheid natuurlijk, maar het bevreemdt ons dat het instellen van een al dan niet revolverend duurzaamheidsfonds, een initiatief dat in vele gemeenten inmiddels wordt of is gerealiseerd, juist in déze gemeente volgens het college niet uit te voeren is. Wat is de verklaring van het college hiervoor?

Fietspaden
Naast zonnepanelen en zonneboilers is duurzaamheid ook het pakken van de fiets in plaats van je auto, bijvoorbeeld om naar je werk te gaan. Reeds in 2019 stelden wij al schriftelijke vragen over de fietspaden met hierin een pleidooi om snelfietspaden tussen de dorpen aan te leggen. Grote delen van fietspaden zijn niet altijd even aantrekkelijk om op te fietsen door scheefliggende tegels, omdat het bijvoorbeeld opritten zijn van tuinbouwbedrijven.
Inmiddels is het college bezig met het aanleggen van verschillende (snel)fietspaden naar dorpen en steden om ons heen. Deelt het college onze ambitie om dergelijke snelfietspaden ook tussen de Westlandse dorpen aan te leggen? En om het fietsen te stimuleren, zou het college de mogelijkheden willen verkennen in elk Westlands dorp oplaadpunten voor elektrische fietsen te plaatsen? Ook iets waar andere gemeenten ons in zijn voorgegaan.

Groen
Dan het groen. In de reactie van het college naar aanleiding van het interpellatiedebat komt wederom een wirwar aan cijfers langs over het aantal bomen dat onze gemeente rijk is. Cijfers die niet in verhouding staan tot de cijfers die ons eerder bekend waren. Om deze cijfers beter inzichtelijk te maken voor iedereen, brengen wij vandaag een motie in stemming voor het instellen van een actieve bomenbalans. Hierbij gaat het niet alleen om het aantal bomen, maar ook om de waarde van een boom, mogelijk via de VVOG-waardebepaling van bomen.

Feit blijft dat er in 2019 en 2020 meer bomen zijn gekapt dan dat er volgens het gemeentelijke beleid geplant moesten worden. Het kappen gaat dit college dus ook goed af. In het verleden kwam er al een motie langs waarbij het college pas een boom mocht kappen als er twee nieuwe terug geplant waren. Deze motie werd afgewezen omdat het plannen vast zou zetten. Daarom leggen wij nu een andere motie voor. Een voorstel waarbij een boom pas gekapt mag worden, als er geschikte locaties voor nieuwe bomen gevonden zijn. Wij denken dat dit initiatief plannen niet hoeft te dwarsbomen en wij vertrouwen dan ook op brede steun van de raad.

Een laatste opmerking over groen. In de bijdrage van het college komt de groenvisie veelvuldig terug. Groen is één van de meest besproken onderwerpen van de afgelopen maanden. De groenvisie moet ons als gemeente op dit beleidsterrein verder gaan brengen. Tegelijkertijd moeten we erkennen dat het document waar wij reacties op mochten geven, nog veel ontwikkeling behoeft. Economie lijkt in het stuk nog altijd te prevaleren boven milieu en omgeving. Wil het college overwegen om dit belangrijke beleidsstuk over de verkiezingen heen te tillen, zodat een nieuwe gemeenteraad, met nieuwe verhoudingen, hier de juiste uitspraak over kan doen?

Uitleiding
Afsluitend een aantal opmerkingen naar aanleiding van moties, amendementen of de bijdrages van andere fracties.

Te beginnen met het jaarlijkse feestje rondom de islamitische school. Inmiddels is duidelijk dat het voorstel van de drie lokale partijen ter vernietiging wordt voorgedragen aan de Kroon. Jammer dat het zo moet lopen, maar helaas is het nodig. Vandaag komt weer een amendement langs om het budget van deze school uit de begroting te halen. Mocht dit amendement worden aangenomen, zal D66 Westland mede namens de andere ook landelijk actieve partijen die hier vertegenwoordigd zijn, opnieuw een brief doen uitgaan richting de provincie om de begroting op dit punt te laten corrigeren.

We zijn als gemeente onderdeel van een provincie, van een land en van een unie waarin we afspraken hebben met elkaar hebben gemaakt. En deze afspraken hebben we na te leven. We kunnen niet de schijn blijven wekken dat Westland een soort Gallisch dorpje is, dat zich niet aan wetten en regels hoeft te houden. Of het nu gaat om het loskoppelen van het gas of het starten van een islamitische school. Iedereen die anders durft te beweren, liegt de kiezers voor.

Dan een kort woord over de vergeten Westlander, hij of zij die onvermoeibaar in onze kassen werkt om onze tomaten en gerbera’s te plukken. Die voor een mager loon keihard werkt en soms onder erbarmelijke omstandigheden leeft of woont. Het college gaf aan dat we trots mogen zijn op onze gemeente en dat er bedrijven zijn die de mouwen opstropen, tegelijkertijd mogen wij onze ogen niet sluiten voor hen, die op deze plek wellicht minder vertegenwoordigd worden.

Onlangs kwam in een commissievergadering een rapport ter sprake waarin nauwelijks iets noemenswaardigs stond vermeld over de werk- en woonomstandigheden van deze vergeten Westlanders. In deze commissie gaf de burgemeester aan hieraan een vervolg te willen geven met een breder onderzoek. Wij willen graag initiatieven opzetten om dit beter te onderzoeken en hopen dat het college hier ook voor openstaat.

Slot
Hiermee kom ik aan het slot van de tweede termijn van de algemene beschouwingen van D66 Westland. D66 Westland wenst de raad, het college, de griffie en de ambtenaren een succesvol begrotingsjaar toe.

9 november 2021

Schriftelijke vragen in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en overige werkzaamheden van de Gemeenteraad van Westland gesteld op 3 september 2021

betreft: Groene daken op gemeentelijk vastgoed

Zowel in de Omgevingsvisie, als in de recent naar de raad gestuurde Strategie klimaatadaptatie wordt veelvuldig gesproken over groene daken als oplossing in het kader van het klimaatbestendig maken van Westland.
Groene daken helpen bij het verminderen van wateroverlast, het verminderen van hittestress en het vergroenen van de leefomgeving. Zowel in de Omgevingsvisie, als in de Strategie klimaatadaptatie wordt echter alleen gesproken over particuliere daken die groen zouden moeten worden. Dit zou volgens de strategie zelfs moeten worden gestimuleerd vanuit een subsidiefonds van de gemeente.

Dit geeft aanleiding tot de volgende vragen:

1. Is het college het met D66 Westland eens dat groene daken helpen wateroverlast en hittestress te verminderen?

2. Is het college van plan om ook gemeentelijk vastgoed te voorzien van groene daken, eventueel in combinatie met zonnepanelen?

3. Zo ja, welke daken van welk gemeentelijk vastgoed komen volgens het college in aanmerking voor groene daken?

4. Op welke termijn wil het college overgaan tot het aanleggen van groene daken op gemeentelijk vastgoed?

5. Zo nee, wat zijn de redenen om daken van gemeentelijk vastgoed niet te voorzien van groene daken?

Mark Hendrix
steunraadslid D66 Westland

Schriftelijke vragen in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en overige werkzaamheden van de Gemeenteraad van Westland gesteld op 28 augustus 2021

betreft: Wegmaaien biodiversiteit

Tijdens de meest recente raadsvergadering kwam het maaibeleid van de gemeente uitgebreid ter sprake. Verschillende partijen spraken over ‘onkruid’ dat wel erg weelderig groeide. In een reactie gaf de wethouder aan dat door de omstandigheden de planten flink groeiden en dat de gemeente hard bezig was om dit bij te benen.

Bij een rondgang door Westland afgelopen week bleek de uitspraak van de wethouder helaas bewaarheid te worden. Op verschillende plekken, met name de bermen langs wegen, sloten en vaarten, waren planten en bloemen met de grond gelijk gemaakt, terwijl vele hiervan nog prachtig in bloei stonden. Deze planten en bloemen bevorderen de biodiversiteit in Westland en zorgen er ook voor dat insecten de komende maanden kunnen overwinteren.

D66 Westland heeft de afgelopen maanden volop genoten van het groeien en bloeien van deze bloemen en planten en vindt het zonde dat in een gemeente waar groen een schaars goed is, zulke korte metten gemaakt worden hiermee.

Dit geeft aanleiding tot de volgende vragen:
1. Herkent het college de bovenstaande schets van de gang van zaken?
2. Erkent het college dat de biodiversiteit in Westland onder druk staat?
3. Is het college het met D66 Westland eens dat deze bloemen en planten juist een bijdrage leveren aan de biodiversiteit binnen Westland?
4. Hoe houdt het college bij het maaien rekening met het overwinteren van bijvoorbeeld insecten?
5. Is het college bereid om het maaien van de bermen in de toekomst achterwege te laten dan wel flink te vertragen?

fractievoorzitter D66 Westland

Schriftelijke vragen in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en overige werkzaamheden van de Gemeenteraad van Westland gesteld op 12 juni 2021

betreft: Vastleggen en beschermen natuurwaarde kust

In januari 2018 werd door de gemeenteraad de catastrofale fout gemaakt om de Kustvisie niet vast te stellen, maar slechts voor kennisgeving aan te nemen. Sindsdien is er veelvuldig gesproken over de Westlandse kust, maar is het nooit gelukt om echte stappen te zetten op het kustdossier. Er is slechts actie ondernomen op enkele deelvoorstellen.

De deelvoorstellen gingen in op specifieke zaken, zoals parkeren, maar er is deze raadsperiode nauwelijks aandacht geweest voor het vastleggen en beschermen van de natuurwaarde van de Westlandse kust.

Nederland gaat gebukt onder een stikstofcrisis. Mede door deze crisis staat de biodiversiteit zeer zwaar onder druk. D66 Westland pleit er daarom ook voor om werk te maken van de bescherming van de Westlandse natuur, te beginnen met de kust. D66 wil dat er actie wordt ondernomen om de natuurwaarde van de kust vast te leggen en te beschermen.

Het bovenstaande geeft aanleiding tot de volgende vragen:
1. Herkent het college zich in de hierboven beschreven situatieschets?
2. Is het college het met D66 eens dat het hoog tijd is om de natuurwaarde van de kust vast te leggen om deze waarde goed te kunnen beschermen? Zo ja, welke actie gaat het college daarvoor ondernemen en op welke termijn? Zo nee, waarom kiest het college daar niet voor?

Rondvraag voor de commissie Bestuur van 13 januari 2022

Inmiddels ligt de jaarwisseling 2021-2022 achter ons. De burgemeester heeft in een persbericht bekend gemaakt dat deze relatief beheersbaar is verlopen, zonder grote incidenten. Toch was er in de aanloop naar de jaarwisseling veel vuurwerkoverlast. Via de gemeentelijke sociale media is bekendgemaakt waar inwoners meldingen van overlast konden doen.

Ondanks deze inspanningen leek de overlast niet minder te worden. De volledige evaluatie doet nog even op zich wachten, maar wederom zijn er diverse prullenbakken en bushokjes slachtoffer geworden van de jaarwisseling. De schade aan de openbare ruimte en gemeentelijke eigendommen zal vermoedelijk weer in de tienduizenden euro’s lopen, nog los van de kosten die de gemeente jaarlijks maakt om zich voor te bereiden op de jaarwisseling.

D66 Westland heeft zich in het verleden reeds verschillende malen ingespannen voor een vuurwerkverbod. Helaas hebben deze inspanningen nog niet geleid tot een volledig verbod, maar de partij blijft van mening dat het tijd is om afscheid te nemen van het consumentenvuurwerk.

Dit geeft aanleiding tot de volgende vragen:
1. Waar konden inwoners melding kunnen doen van vuurwerkoverlast?
2. Hoeveel meldingen van inwoners zijn er binnengekomen in de afgelopen weken?
3. Hoeveel van deze meldingen hebben geleid tot handhaving?
4. Hoe staat de burgemeester ten opzichte van een totaalverbod op consumentenvuurwerk?
5. Is de burgemeester bereid om contact te zoeken met andere gemeenten en gezamenlijk te lobbyen bij het Rijk om een verbod op consumentenvuurwerk te bewerkstelligen?

Rondvraag voor de commissie MO van 4 oktober 2021

Op 8 juli 2019 maakte toenmalig staatssecretaris Tamara van Ark van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in een brief aan de Tweede Kamer bekend dat studenten die niet kunnen bijverdienen naast hun studie vanwege hun medische beperking rond de 300 euro studietoeslag per maand zouden gaan ontvangen . Het gaat om studenten die ook studiefinanciering ontvangen. Het bedrag was op gelijke hoogte gesteld met de studieregeling in de Wajong2010 en was ook in lijn met de motie-Raemakers. De wetswijziging moest een eind maken aan de grote verschillen in de hoogte van deze toeslag per gemeente. Voor veel studenten met een medische beperking betekende dit dat na de wetswijziging hun toeslag omhoog zou gaan.

Behalve dat de studietoeslag per maand overal in Nederland hetzelfde zou zijn, zou ook de aanvraag- en toekenningsprocedure gelijk worden getrokken. De uitvoering van de individuele studietoeslag zou bij gemeenten blijven. Zij mochten alvast vooruitlopen op de wetswijziging die per 1 januari 2021 in had moeten gaan.

Inmiddels is gebleken dat veel gemeenten geen gehoor hebben gegeven aan de oproep van het kabinet . Daarnaast is de wetswijziging bij de val van het kabinet controversieel verklaard. Staatssecretaris Wiersma roept ook nu weer gemeenten op om niet af te wachten en hun rol hierin op te pakken. Eerder heeft minister Koolmees dat al een aantal maal gedaan.

De gemeente Westland keert per maand 150 euro uit, slechts de helft van het beoogde bedrag van 300 euro . Het is niet duidelijk waarom het college dit bedrag vooruitlopend op de wetswijziging niet heeft aangepast. De gemeenten ontvangen een jaarlijkse uitkering van het Rijk waaruit een verhoging makkelijk zou kunnen worden betaald. Een verhoging zou een extra uitgave van 1800 euro per student per jaar betekenen.

Het bovenstaande leidt tot de volgende vragen:
1. Is het college bekend met de Kamerbrief van 8 juli 2019?
2. Hoeveel studenten met een medische beperking ontvangen er op dit moment een individuele studietoeslag?
3. Wat is de reden dat het college tot nu geen gehoor heeft gegeven of willen geven aan de oproepen van de minister en de staatssecretarissen om het bedrag aan te passen?
4. Is het college bereid om de individuele studietoeslag voor studenten met een beperking zo snel als mogelijk te verhogen naar 300 euro per maand? /zo nee, waarom niet?

M O T I E

Onderzoek bevoorrading strandpaviljoens Molenslag

De gemeenteraad van de gemeente Westland, in vergadering bijeen op 21 september 2021,

Constaterende dat
1. er niet voor elk strandpaviljoen op Molenslag goede aanvoerroutes zijn voor bevoorrading
2. op 6 november 2018 de raad een motie heeft aangenomen die het college verzocht de aanleg van een hellingbaan in gang te zetten voor bevoorrading, maar ook voor de toegankelijkheid van het strand voor politie, hulpdiensten, mindervaliden en gezinnen met kleine kinderen
3. een hellingbaan inbreuk zou maken op het omliggende Natura 2000-gebied van de Westlandse kust
4. de aanleg van de hellingbaan vooralsnog wordt tegengehouden als gevolg van de mogelijke overschrijding van de stikstofnormen

Overwegende dat
1. de huidige situatie van de aanvoerroutes naar de strandpaviljoens onveilig is en niet langer houdbaar is
2. een goede uitvoer van de motie van 6 november 2018 op korte termijn niet mogelijk is
3. een hellingbaan nog altijd een correcte oplossing van het probleem van de bevoorrading lijkt
4. de oplossing van het vraagstuk moet passen binnen de huidige stikstof- en natuurwetgeving
5. het college in een memo van 8 september 2021 alternatieven introduceert
6. het college deze periode de gemeenteraad keuzeopties wilde aanbieden in raadsvoorstellen

Verzoekt het college
1. een onderzoek uit te voeren naar de meest optimale wijze van bevoorrading van de strandpaviljoens op Molenslag waarbij onder andere verkend worden:
a. de hellingbaan
b. een cargodrone
c. een goederenlift
2. de uitkomsten van dit onderzoek te bespreken met de commissie EFO, waarna de meest optimale oplossingsrichting uitgewerkt kan worden

en gaat over tot de orde van de dag.

D66 Westland