Bepaal welke mails jij ontvangt

Stem 20 maart D66

D66 is de partij die werkt aan de toekomst. Wij zijn aanpakkers. Verbinders. Wij durven keuzes te maken. Is dat makkelijk? Nee. Populair? Lang niet altijd. Maar wij denken aan morgen, dus doen we vandaag. Kies voor de toekomst. Stem 20 maart D66.

Het beste onderwijs

Wij zijn voor het allerbeste onderwijs. Waarbij het niet uitmaakt wat je ouders doen, maar wat jij wil en wat jij kan. Investeren in onderwijs is investeren in kansen voor iedereen. Wij willen altijd flink investeren in onderwijs. Van jong tot oud, of het nu gaat om vroeg- en voorschoolse opvang, of om mensen die op latere leeftijd naast hun baan nog een opleiding willen volgen. Daarom wil D66:

• Hogere salarissen voor leraren
  • Meer handen in de klas
  • Met meer docenten kleinschaliger hoger onderwijs
  • Betere studiebegeleiding van studenten, zodat meer studenten hun studie met succes afronden
  • Beter loopbaanadvies, al vanaf de middelbare school krijgen leerlingen goede voorlichting over de kans op een baan na een opleiding

Een schoon klimaat

We willen een leefbare aarde leefbaar voor volgende generaties. We staan voor grote uitdagingen en daarom komt D66 nu in actie. De aanpak van klimaatverandering is een enorme kans voor Nederland. Een goed geïsoleerd huis is comfortabeler, en met een lagere energierekening. Door innovatie zorgen we ervoor dat Nederlandse bedrijven vooroplopen in de wereld. Met nieuwe banen in de toekomst. D66 wil:

• Betaalbare elektrische auto’s, nieuw én tweedehands
  • Schone energie in plaats van vervuilende kolenstroom. De Hemwegcentrale in Amsterdam moet als eerste dicht.
  • Huizen isoleren en comfortabeler maken terwijl de energierekening omlaaggaat

Een sterk Europa

De Europese Unie zorgt al bijna 75 jaar voor vrede, veiligheid en welvaart op ons continent. Gelukkig weten veel mensen niet wat het betekent om in oorlog op te groeien. Dat is natuurlijk niet het enige wat Europa ons biedt. We staan op dit moment voor grote uitdagingen. Denk aan terrorisme, migratie, klimaatverandering. Of aan onvoorspelbare grootmachten als Poetin en Trump. Daarom werkt D66 samen aan een sterk Europa. D66 wil:

• Een Europese krijgsmacht
  • Een gezamenlijk asielbeleid voor de hele EU, met taalles vanaf dag één en voldoende kansenop werk.
  • Eén Europese Energie Unie. Heel Europa moet in 2050 draaien op schone en CO2-vrije energie. Zo onafhankelijk mogelijk van autocratische landen die ons nu gas en olie leveren.
  • Veel meer investeren in innovatie, onderzoek en duurzame voedselvoorziening in plaats van in ouderwetse landbouwsubsidies.

Vrijzinnigheid

Op wie je verliefd bent, wat je gelooft of waar je vandaan komt maakt niet uit. D66 strijdt al sinds jaar en dag tegen dogma’s en taboes. Wij zijn dé partij die opkomt voor rechten van LHBTI’ers. Wij staan altijd vooraan als het gaat om het denken over grenzen heen, zeggenschap over het eigen lichaam, tolerantie en gelijke rechten voor iedereen. D66 wil:

• Een waardig einde voor mensen die hun leven als voltooid beschouwen.
  • We starten nu met de wietexperimenten, met als doel om wietteelt vervolgens landelijk te reguleren. De consument weet dan eindelijk wat er in de wiet zit die hij of zij koopt.
  • Onnodige geslachtsregistratie zoveel mogelijk afschaffen.

Laatst gewijzigd op 5 februari 2019

Nu is het moment.