Fabels en feiten over vaccineren

Nederland is begonnen met vaccineren! Hopelijk betekent dit dat we langzaam terug kunnen naar het oude normaal. Daarvoor moeten genoeg mensen het coronavaccin halen. Zo worden we als groep immuun voor het virus. Toch zijn er mensen die twijfelen over het belang van vaccineren. Hieronder leggen we uit waarom je je geen zorgen over het vaccin hoeft te maken.

In D-bunked legt Rob Jetten uit waarom het coronavaccin veilig is.

Beeld: D66

Dit klopt niet. Veel mensen denken dat het ontwikkelen van een vaccin normaal langer duurt, omdat de langetermijneffecten bestudeerd moeten worden. Maar dit is niet waar: elk medicijn moet door dezelfde strenge en betrouwbare testfases heen, ook het coronavaccin. Het gaat nu natuurlijk sneller, omdat er wereldwijd een enorme vraag is naar het vaccin.

Bovendien lijkt het coronavirus veel op de eerdere virussen SARS (2003) en MERS (2012). Naar die virussen is al heel veel vaccinonderzoek gedaan. Er was dus al veel informatie beschikbaar, wat er nu voor zorgt dat we het vaccin sneller kunnen ontwikkelen.

Maar een van de belangrijkste redenen dat het zo snel kon gaan, is de financiering van het wetenschappelijk onderzoek. Normaal kan het lang duren tot wetenschappers genoeg geld bij elkaar hebben om een vaccin te gaan produceren. Maar nu werkten landen samen om voldoende geld beschikbaar te maken voor gedegen onderzoek.

Toen ze in het Verenigd Koninkrijk begonnen met vaccineren, kregen twee zorgmedewerkers last van allergische reacties. Allergische reacties kunnen voorkomen, maar zijn wel zeldzaam. Twijfel je of je allergisch bent voor een van de (hulp)stoffen in het vaccin? Neem dan contact op met de GGD.

Iedereen, jong of oud, kan besmet raken met het coronavirus. Jongeren ervaren over het algemeen wel minder klachten van het virus. Maar ook voor hen is het belangrijk om zich aan de richtlijnen te houden, want zij kunnen weer makkelijk ouderen besmetten, voor wie de gevolgen veel groter kunnen zijn. Bovendien moeten we ervoor zorgen dat we als groep immuun worden voor het virus. Dat kan niet als jongeren zich niet laten inenten.

Dit klopt niet. Wij zijn geen voorstander van een vaccinatieplicht. We hechten aan artikel 11 van de Grondwet: lichamelijke integriteit.
Voorop staat dat jij de keuze moet hebben om je wel of niet te laten vaccineren. Daarnaast moeten mensen goed geïnformeerd worden over wat die keuze betekent.

Ten slotte is het voor D66 enorm belangrijk dat er perspectief komt. We willen straks vliegend en veilig uit de startblokken kunnen. Hoe gaat het heropenen van de samenleving er straks uitzien als de eerste groepen gevaccineerd zijn? Laten we blijven kijken wat wél kan, bijvoorbeeld met proeftuinen en living labs. Dat zijn experimenten om te kijken hoe restaurants of evenementen toch kunnen openen, natuurlijk onder strikte voorwaarden.

Voor alle informatie over vaccineren en het coronavirus verwijzen wij je graag door naar de websites van de Rijksoverheid en het RIVM.