Blijf op de hoogte

woensdag 3 juli 2019

Wet vaccineren kinderopvang aanscherpen

D66 vindt dat er zo snel mogelijk actie moet worden ondernomen om de vaccinatiegraad op een veilig peil te krijgen. Kamerlid Rens Raemakers: ‘We willen kinderen veiligheid bieden. Het is wat ons betreft code rood. Er zijn steeds meer uitbraken van mazelen op kinderopvangcentra. De tijd van alleen voorlichten is voorbij.’

Daarom heeft D66 een wet ingediend die kinderopvangcentra de mogelijkheid geeft niet-gevaccineerde kinderen te weigeren. Daar is zeer brede maatschappelijke steun voor, bleek onlangs uit een peiling van EenVandaag. Nu de commissie Vermeij adviseert om een ondergrens vast te stellen voor een vaccinatieplicht op de kinderopvang, zien we daarin aanleiding om aan ons wetsvoorstel een maatregel toe te voegen. Als de vaccinatiegraad voor mazelen onder de 90% zakt, willen wij een vaccinatieplicht op ieder kinderopvangcentrum.

Overheid aan zet

De commissie Vermeij, die is ingesteld door staatssecretaris Van Ark, heeft onderzoek gedaan naar vaccineren in verband met kinderopvangcentra en vindt dat de overheid meer regie moet nemen. De commissie beveelt ook aan dat de overheid een ondergrens vaststelt voor dwingender maatregelen. D66 volgt die aanbeveling op. Raemakers: ‘In het belang van de veiligheid van kinderen is het belangrijk dat we als politiek actie ondernemen. De samenleving vraagt daar ook om. We hebben het rapport van de commissie Vermeij met belangstelling gelezen. We zien er aanleiding toe om ons wetsvoorstel uit te breiden en daarmee aan te scherpen. Zo blijft de overheid aan zet om de vaccinatiegraad omhoog te krijgen.’ Raemakers: ‘Er waren recent uitbraken van mazelen in Den Haag, Leiden en Urk. Laten we als politiek nu actie ondernemen, voor de veiligheid van onze kinderen.’

Nu is het moment.

Word nu lid