Inwoners agendering op initiatief van D66

24 april is er in de gemeenteraad, op initiatief van D66, een voorstel aangenomen om ook in Rhenen te starten met inwoners agendering. Dit voorstel is samen met Progressief Rhenen/ Groen links, Pvda, Rhenens Belang en de Christenunie ingediend.

Wij hopen met inwoners agendering de afstand tussen de inwoners en de politiek te verkleinen. Steeds vaker hoor je de opmerking dat er een grote afstand is tussen de inwoners en de politiek. Dat politici niet weten wat er werkelijk speelt. .
Raadsleden zijn gekozen volksvertegenwoordigers en natuurlijk houden ze hun ogen en oren goed open zodat ze weten wat er speelt in de gemeente. Ze krijgen telefoontjes en mailtjes en gaan regelmatig bij inwoners langs. Inwoners zijn daarnaast ook altijd welkom om bij een fractievergadering aan te schuiven om hun punten van zorg onder de aandacht te brengen en D66 organiseert iedere eerste vrijdag van de maand een spreekuur.
Ook heb je als inwoner de gelegenheid om raadsleden toe te spreken bij een zogenaamde commissievergadering. Meestal gebeurt dit naar aanleiding van een onderwerp dat op de agenda staat. Zo’n inspraak duurt maar kort en na afloop hebben de raadsleden weliswaar de gelegenheid om vragen te stellen maar er is geen ruimte voor een gesprek..
Je bent als inwoner altijd afhankelijk van een fractie of er wat met jouw zorgen gebeurt. Je bent afhankelijk of er bijvoorbeeld een motie wordt ingediend waardoor het onderwerp ook daadwerkelijk op de agenda van de raad komt.

Door middel van inwoners agendering komt een onderwerp direct op de agenda van de gemeenteraad te staan. Raadsleden kunnen zich voorbereiden, bijvoorbeeld door ter plaatse te gaan kijken of zich op een andere manier informeren. Bij inwoners agendering krijgt de inwoner niet alleen de kans om een onderwerp, zoals bijvoorbeeld een gevaarlijke sluiproute, onder de aandacht te brengen, maar kan er op dat moment met de gemeenteraad over in gesprek. Vervolgens kunnen de raadsleden kijken of ze het onderwerp oppakken. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een motie waarin de wethouder wordt gevraagd om met de betrokken inwoners om tafel te gaan om samen te kijken naar een oplossing voor het probleem.
Om het onderwerp op de agenda te krijgen en de raad toe te spreken moeten wel eerst 250 handtekeningen verzameld worden.. 250 handtekening zodat duidelijk is dat een onderwerp echt leeft bij een brede groep inwoners.

Natuurlijk moeten raadsleden daarnaast kijken hoe zij nog beter in gesprek kunnen gaan met de inwoners. Hoe ze nog beter kunnen zorgen dat inwoners zich echt gehoord voelen.

Wij denken dat inwoner agendering een mooie stap is om inwoners te betrekken bij de politiek en zo de afstand tussen inwoners en politiek te verkleinen.