D66-lijsttrekkers Provinciale Staten maken stikstof- en klimaatdoelen inzet voor coalitie

Conservatieve partijen BBB, JA21 en PVV tonen hun ware gezicht. In campagnedebatten en verkiezingsinterviews laten zij er geen misverstand over bestaan: zij willen hun stilstandbus parkeren in onze provincies, pal voor de stikstof- en klimaatdoelen. Die doodlopende weg willen wij niet inslaan. Wij willen vooruit.

Vooruit met natuur Door te zorgen voor natuur waar de hele wereld jaloers op kan zijn.
Vooruit met wonen Door het realiseren van woningen voor starters én studenten.

Boeren met perspectief, dan gaan we vooruit. Voor het bevrijden van boeren uit de verstikkende greep van banken en supermarkten.

Nog nooit waren provinciale verkiezingen zo duidelijk provinciaal. De provincie bepaalt: beschermen we onze kostbare Nederlandse natuur? Bouwen we genoeg huizen voor iedereen? Gaan we de klimaatcrisis zo hard aanpakken dat we er geld aan kunnen verdienen? De provincie is na 15 maart aan zet.

Er staat veel op het spel. BBB maakt een breekpunt van de uitvoering van de stikstofaanpak van Christianne van der Wal. JA21 maakt een breekpunt van de klimaatversnelling van Rob Jetten. Samen willen BBB en JA21 het aantal beschermde natuurgebieden in Nederland halveren. De PVV erkent niet eens dat er een klimaat- en stikstofprobleem is om op te lossen. En juist voor die partij zetten VVD en CDA de coalitiedeur in Limburg weer open. Zo komt de duidelijke koers die Nederland is ingeslagen in gevaar.

Wij, de provinciale lijsttrekkers van de Democraten 66, willen vooruit. In een klein land waar niet alles tegelijk kan, kiezen wij voor natuur waar de hele wereld jaloers op kan zijn. Voor het realiseren van woningen voor starters en studenten. Voor het bevrijden van boeren uit de verstikkende greep van banken en supermarkten. Dan is Nederland straks niet meer de megastal van Europa, maar redden we het klimaat, bouwen we huizen en worden we onafhankelijk van olie en gas van ongure regimes.

Partijen die dat ook willen, kunnen ons aan hun zijde vinden. Partijen die de aanpak van stikstof en klimaat blokkeren, zullen ons recht tegenover zich vinden. Die partijen houden kiezers voor de gek. D66 is liever eerlijk: het halen van de stikstof- en klimaatdoelen staat voor ons op één. Dat is waar deze provinciale verkiezingen over gaan. Dat is onze inzet voor de coalitieonderhandelingen die erop volgen. Want kiezen voor natuur en klimaat, is kiezen voor een schoon land waarin onze kinderen kunnen en willen wonen.

De keuze was nog nooit zo duidelijk: Stop stilstand. Stem vooruit.

Ondertekend door

Anry Kleine Deters (Drenthe)
Renilde Huizenga (Overijssel)
Stan Hellegers (Gelderland)