D66 gaat met dynamisch lijsttrekkers-duo de verkiezingen in

Jan van Ginneken (27) uit Haaren en Sharon Kroon (44) uit Oisterwijk gaan samen de lijst aanvoeren van D66 Oisterwijk.

D66 is de eerste partij die de lijsttrekker van de tussentijdse gemeenteraadsverkiezingen in november bekend maakt. Of beter gezegd: lijsttrekkers, want Van Ginneken en Kroon vormen een lijsttrekkers-duo.

D66 doet bij de komende verkiezingen weer mee met een zelfstandige lijst. De afgelopen jaren voer D66 onder de PrO-vlag, maar volgens Van Ginneken is de tijd meer dan rijp voor een eigen duidelijk sociaal-liberaal geluid. “De toevoeging van Haaren bij de gemeente Oisterwijk is een mooie kans voor politieke vernieuwing in Oisterwijk. En die is nodig, want soms een beetje vuurwerk in de gemeenteraad is best leuk, maar de laatste jaren lijkt het meer op een vuurwerkshow waar maar geen einde aan komt. Veel mensen zijn dat zat. Met een team nieuwe mensen wil D66 niet op deze oude manier doormodderen. Het is tijd voor verandering.”

Jan van Ginneken studeert bestuurskunde, heeft een vriendin en leest in zijn vrije tijd graag wetenschappelijke bladen. Daarnaast is hij vaak te vinden bij vrienden op het terras en op festivals. Sinds 2014 zit hij in de gemeente Haaren bij de politieke partij Progressief’96, waar hij zich altijd inzette voor een samenvoeging van Haaren bij Oisterwijk. “Zo logisch, beide dorpen hebben veel met elkaar gemeen.” Van Ginneken rekent zichzelf tot het ‘progressieve midden’, “Ik houd ervan om pro-actief en daadkrachtig te werken, niet afwachtend maar wel goed doordacht. In het midden liggen niet altijd de makkelijkste keuzes; maar moeilijke keuzes worden van de politiek verlangd en daar loop ik niet voor weg. Dat midden heeft ook een voordeel. De oplossing ligt bijna altijd daar.”

D66 komt bij de gemeenteraadsverkiezingen met een lijst topkandidaten. Over hen en de andere kandidaten op de lijst moeten de D66-leden nog stemmen en de precieze volgorde vaststellen. Als eerste overige kandidaat voor de D66-lijst heeft Sharon Kroon zich gemeld, met wie Van Ginneken het lijsttrekkers-duo van D66 zal gaan vormen. Daarnaast heeft D66 met oud-directeur van De Bunders Hans Pennings een goede runner-up.

Sharon Kroon woont samen met haar man Ivo sinds 2007 in Oisterwijk, is in het dagelijks leven manager bij de gemeente Tilburg en houdt van wandelen door de bossen en langs de vennen, een concertbezoek op zijn tijd en afspreken met vrienden om lekker te eten. Ook Kroon is niet blij met het huidige politieke klimaat in Oisterwijk. “Onze inwoners moeten centraal staan, niet de politieke poppetjes. We zijn het aan al onze huidige en toekomstige inwoners verplicht om er de komende jaren voor te zorgen dat we financieel een gezonde en stabiele gemeente worden.” De komende periode zullen een hoop keuzes moeten worden gemaakt, die vanwege de te verwachten bezuinigingen door de coronacrisis niet altijd makkelijk zullen zijn. Daar loopt Kroon niet voor weg: “We kunnen alleen de beste keuzes maken als we écht gaan luisteren naar onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties.”

Margriet Ooms
voorzitter D66 Oisterwijk