Stientje van Veldhoven verkozen in ALDE-programmacommissie

Beeld: Arenda Oomen Beeld: Stientje van Veldhoven

D66’er Stientje van Veldhoven is verkozen in de programmacommissie van de Europese Alliantie van Liberalen en Democraten (ALDE). Net als D66 heeft onze Europese partij een groep actieve leden die permanent nadenkt over en schrijft aan vernieuwing van onze agenda.

Over Stientje van Veldhoven

Stientje van Veldhoven was jarenlang het groene gezicht van D66. In 2010 werd zij Tweede Kamerlid en werd meerdere keren verkozen tot Groenste Politicus van Nederland en Duurzaamste Kamerlid. Tussen 2017 en 2022 was zij staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat. Zij was de eerste bewindspersoon in Nederland ooit met de fiets in portefeuille. Sindsdien staat ook dit duurzame en oer-Hollandse vervoersmiddel op de politieke agenda. Voor haar carrière in de Haagse politiek was ze onder andere diplomaat bij de Europese Unie. Tegenwoordig werkt Van Veldhoven als vicepresident/directeur Europa van het World Resources Institute.

ALDE Manifesto Drafting Committee

De programmacommissie van ALDE is verantwoordelijk voor het schrijven van het verkiezingsprogramma voor ALDE, de liberale Europese politieke partij waar D66 lid van is. In deze commissie zal Van Veldhoven met 17 andere vooraanstaande liberale politici uit de gehele Europese Unie mee gaan schrijven aan een sterk en liberaal programma voor de Europese verkiezingen van 2024.

De andere commissieleden zijn met name (voormalig) nationale parlementsleden, Europarlementariërs en (voormalig) bewindspersonen. Politici van onder andere Ciudadanos, NEOS, Radikale Venstre en MR zijn ook vertegenwoordigd in deze commissie.

Eind 2023 gaat de commissie aan de slag en ze hopen het conceptverkiezingsprogramma af te hebben aan het einde van de zomer en het finale programma in de herfst van dat jaar.