In memoriam – Herman Schaper

‘‘De wereld is groter dan dit Binnenhof.’’

– Herman Schaper tijdens zijn afscheidsspeech in de Eerste Kamer

Herman Schaper tijdens een debat in de Eerste Kamer in juni 2015. - Beeld: Hans Kouwenhoven / Eerste Kamer

Ons heeft het droevige bericht dat Herman Schaper op 72-jarige leeftijd is overleden. Herman was een overtuigde en actieve democraat, die zich samen met zijn echtgenote Vivian Voss eigenlijk gedurende zijn gehele actieve loopbaan voor D66 heeft ingezet. Hij maakte de vele ups en downs van de vereniging mee, maar bleef altijd trouw lid.

Daarnaast had hij een indrukwekkende loopbaan als docent, internationaal diplomaat en volksvertegenwoordiger. Zijn hele leven zette hij zich in voor vrede, recht en veiligheid. Hij was een verbinder. letterlijk en figuurlijk keek hij over grenzen heen. Altijd om tegenstellingen te overbruggen. Vanuit rust, kennis en de nuance, gericht op samenwerken.

We zijn Herman zeer dankbaar voor zijn trouwe lidmaatschap van en zijn grote inzet voor de partij. Als lid van de programmacommissie, het Landelijk Bestuur, de Tweede Kamer en de laatste jaren als Senator in de Eerste Kamer leverde hij een essentiele bijdrage aan de partij. Aan de groei van de vereniging en de verspreiding van het gedachtegoed.

We zullen zijn grote kennis van zaken, inzicht en milde ironische humor enorm missen.

Onze gedachten zijn bij de familie en dierbaren.